مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگر گفت: پرونده 11 قنات کشور برای ثبت در میراث فرهنگی جهان (یونسکو) ارسال شده است.
کد خبر: ۸۱۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۲ 23 August 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، فرهاد نظری روز یکشنبه در گردهمایی ژئوپارک قشم ، دهیاران، شوراهای اسلامی و ائمه جمعه روستاهای این جزیره، افزود: این قنات ها نمونه ای از دوستی دیرینه ایرانیان با طبیعت بوده و ثابت می کند که این ملت از هزاران سال پیش تاکنون دوستی با طبیعت را سرلوحه کارهای خود قرار داده اند.

وی، با بیان اینکه ایرانیان با استفاده از انرژی های باد و آب در جهت رفع نیازهای خود اقدام کرده اند، گفت: ایجاد بادگیرها، آسیاب های بادی و مجتمع آب شوشتر نمونه های بارزی از این رویکرد و استفاده صحیح از منابع طبیعی است.

وی اضافه کرد: در جزیره قشم نیز پیشینیان با احداث آب انبارها و قنات ها، آب مورد نیاز خود در طول سال را تامین کرده اند که باید علوم احداث این بناها حفظ شود.

نظری، احترام به حقوق آیندگان و نگهداری میراث پیشینیان برای نسل های آتی را وظیفه ای بزرگ دانست و تاکید کرد: با نگاهی صحیح به منابع موجود و آینده می توان به نحو شایسته تری از منابع موجود بهره برد.

وی از دانش لنج سازی و مهارت دریانوردی به عنوان میراث های ناملموس ثبت شده و در معرض خطری یاد کرد که باید به آن توجه ویژه ای داشت.

وی اضافه کرد: فن آوری ساخت بادگیرها نیز برای معرفی و ثبت در فهرست جهانی آماده شده و در انتظار تایید نهایی است.

نظری، از ایرانیان به عنوان یکی از مردم دوستدار محیط زیست یاد کرد و بر ضرورت توسعه فرهنگ مهربانی با طبیعت در جامعه تاکید کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار