تابناک-امام جواد علیه السلام امام نهم شیعیان و فرزند مبارک ولی نعمت ما ایرانیان امام رضا(ع) است که دارای مظلومیت خاصی بین ائمه است.
کد خبر: ۹۷۷۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۹ 10 July 2021

به گزارش سرویس فرهنگی تابناک هرمزگان؛ علی ستاری کارشناس مذهبی ئ احتماعی در گزارشی اختصاصی برای تابناک هرمزگان نوشت: امام جواد علیه السلام فرزند مبارک ولی نعمت ما ایرانیان سلطان ابالحسن علی بن موسی الرضا علیه السلام است.
همه می دانند ورود به حرم آقا امام رضا(ع) از باب الجواد (ع) ورود تشرف ویژه و حس و حال زیبایی دارد؛ کامل برای ما جا افتاده است که وقتی از آقا امام رضا علیه السلام درخواستی داریم بایستی او را به جان آقازاده اش امام جواد علیه السلام قسم دهیم؛ به خوبی می دانیم که ذکر یا جوادالائمه ادرکنی(ع) حلال بسیاری از مشکلات مادی است و حرز آقا امام جواد(ع) سپری در برابر بلایا!
اما شاید از مظلومیت امام جواد علیه السلام کمتر شنیده باشیم!
اولین باری که بغض مظلومیت آقا امام جواد(ع) وجودم را فرا گرفت زمانی بود که وارد صحن باصفای آقا در شهر کاظمین شدم؛ دیدن گنبد دوقلوی امامین کاظمین خیلی وجد آور بود اما به محض اینکه وارد صحن و سرای آقا شدم گفتم؛ قربون کبوترای حرمت امام رضا؛ و بغض تمام وجودم را فرا گرفت؛ از نظر من برای پدربزرگوار امام رضا علیه السلام و فرزندشان خیلی کم گذاشته بودند؛ و تمام ارکان حرم امامین کاظمین بوی غربت می داد.

2 تن از امامان مظلوم ما در کاظمین مدفون هستند امام کاظم(ع) پدر بزرگوار امام رضا علیه السلام که بخش عمده ای از دوران حیاتش را در زندان ها و سیاه چال های عباسی گذراند؛ مناجات امام کاظم علیه السلام در زندان به حدی زجر آور و رنج آور است که در مناجات امام آرزوی مرگ برای خود می کند تا از رنج نجات پیدا کند و امام محمد بن علی معروف به محمد تقی و جواد که در جود و کرم بی مثال بوده اما غربت و مظلومیت ویژه ای را در دوران کوتاه حیاتش که 25 سال بیشتر نبوده است طی کرده است.

غربت و مظلومیت امام جواد علیه السلام از چند وجه خاص است؛ چرا که دوران مظلومیت او از بدو تولد آغاز شد؛ زمانی که آقا جواد در سال 195 قمری دنیا قدوم مبارکش روشن کرد؛ امام رضا علیه السلام حدودا 47 تا 50 ساله بودند و تا آن زمان فرزندی به دنیا نیاورده بودند؛ به همین دلیل خیلی ها بر امامت او اخلال وارد می کردند و حضرت علی بن موسی الرضا(ع) را امام نمی دانستند چون جانشینی نداشت؛ امام جواد که به دنیا آمد بسیاری که عمدتا از واقفیه بودند امام جواد را قبول نکردند و گفتند او فرزند امام رضا(ع) نیست!
برای امام جواد قیافه شناس آوردند که بفهمند پدر این کودک کیست و در نهایت قیافه شناسان تایید کردند که پدر او امام رضا علیه السلام است.

دومین مظلومیت خاص امام جوادعلیه السلام این بود که 5 سال بیشتر نداشت که از پدر جدا شد و امام رضا را مجبور به هجرت اجباری از مدینه به مرو کردند؛ آقا امام رضا(ع) قبل رفتنشان به اقوام و خویشان و شیعیان سفارش کردند که قبل از سفر برای امام رضا(ع) برایشان عزاداری و گریه و زاری کنند چرا که سفرشان بی بازگشت است و امام جواد(ع) در 5 سالگی که اوج وابستگی فرزند به پدر است از پدر خود جدا شد.


مظلومیت خاص دیگر مولا جوادالائمه(ع) این بود که شهادت پدر را دوران کودکی خود یعنی 8 سالگی تجربه کردند؛ و با رنج و درد یتیمی بزرگ شدند؛ مامون 3 سال بعد از اینکه امام رضا را به اجبار به مرو-مشهد آورد او را به شهادت رساند و قطعا رنج طاقت فرسایی از این حیث امام جواد را اذیت کرده است و ایشان در 8 سالگی به امامت رسیدند و به دلیل سن پایینی که داشتند خیلی ها امامت او را نپذیرفتند.


چهارمین مظلومیت خاص امام جواد علیه السلام آنجایی است که ایشان را مجبور کردند با دختر قاتل پدر خود ازدواج کند؛ ام الفضل دختر مامون بود که از قضا قاتل خود امام جواد علیه السلام نیز می شود؛ تمام سعی مامون بر این بود تا با ولادت فرزندی از نسل رسول الله(ص) توسط دخترش که همسر امام جواد بود و به امامت رسیدن او نسل خود را با نسل رسول گرامی اسلام(ص) گره بزند اما با حکمت خداوند این اتفاق رخ نداد.


امام جواد علیه السلام قبل از شهادت یکبار در حالتی که مامون در حالت مستی بود با شمشیر تکه تکه شد اما به واسطه دعایی که معروف است به حرز امام جواد علیه السلام و ظاهرا امام رضا علیه السلام قبل از ترک مدینه آن را برای امام جواد(ع) نوشته است سالم ماند و حیرت همگان را برانگیخت.

ایام شهادت این امام بزرگوار فرصت مغتنمی است که با سیره ایشان آشنا شویم باشد که رستگار شویم.


انتهای پیام/9063

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار