با انتخاب شهردار قم به عنوان پیشکسوت‌ترین شهردار کلانشهر‌ها، شهروندان قمی توقع دارند شهردار باسابقه شهرشان با تقویت نقاط مثبت و تجدید نظر در رویه‌های بعضا نادرست فرهنگی و اجتماعی شاهد تغییرات ملموس در این عرصه‌ها باشند.
کد خبر: ۹۸۴۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۷ 09 August 2021

به گزارش تابناک قم، ۲۸ خرداد سال جاری، ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر قم با بیش از ۲۰۰ نامزد انتخاباتی برگزارشد.

شورای شهر، شورایی مرکب از ۱۳ نفر به انتخاب شهروندان است که اختیاراتی، چون انتخاب شهردار و نظارت بر قانون‌های اجرایی شهر را بر عهده دارند و از سال ۱۳۷۷ هر ۴ سال یکبار هم چراه انتخابات ریاست جمهوری برپا میشود.

در ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر قم، آقایان و خانم‌ها به ترتیب آرای مردمی، حسن مالکی نژاد، مرتضی استقامت علی‌آبادی، مصطفی ملائی، سید مجتبی سبحانی ثابت، معصومه آمره، ماشالله سعادتمندفر، محمود مسکری، سید محمدحسین دهناد، حسین اسلامی، محسن محرری، نرجس نیازمند، حسین صابری خورگو و روح‌الله امرالهی به عنوان اعضای شورای شهر قم انتخاب شدند.

همچنین مجید اخوان، حسن طلائی، محسن موحدی، محمد آقازاده، سید حسین حسینی، نعمت اله دیانی، سید محمدمهدی پیغمبرزاده و حسین زنجیرانی فراهانی به‌عنوان اعضای علی‌البدل شورای شهر قم انتخاب‌شدند.

در نخستین جلسه رسمی ششمین دوره شورای اسلامی شهر قم، طبق آرای اعضای شورا، حسین اسلامی به عنوان ششمین رئیس شورای شهر قم و محمود مسگری نایب‌رئیس شد. نرجس نیازمند هم به عنوان منشی اول و ماشاالله سعادتمند منشی دوم شد، محسن محرری هم به‌عنوان سخنگوی این دوره از شورای اسلامی شهر قم معرفی شد.

شورای اسلامی شهر قم در دوره پنجم موفق شد عملکرد خوبی را در زمینه افزایش فضای سبز و بهسازی نمای شهری انجام دهد و آینده استان قم، نیازمند پیگیری این دو مسئله و البته به اتمام رساندن پروژه‌های مختلف است.

همچنین یکی دیگر از مهم‌ترین چالش‌ها نبود درآمد پایدار و مشکلات جدی در کاهش درآمد‌های شهرداری قم است که باید به شکل کارشناسی و منطقی بررسی و پیگیری شود.

در کنار بررسی ابعاد مختلف در کاهش درآمد‌ها باید روش‌هایی برای صرفه‌جویی در مدیریت شهری دنبال شود و در این راستا باید مدیریت و کاهش هزینه‌ها به عنوان اصل مهمی در شهرداری قم پیگیری شود.

از سوی دیگر قم؛ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام و تشیع و ام القرای اسلامی و کلانشهری در حال رشد علی رغم برخی از پایبندی‌های مذهبی و گرایش‌های رفتاری و هویت مذهبی به دلیل عواملی، چون مهاجرت و رشد جمعیت، از مشکلاتی، چون آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و حاشیه نشینی مصون نمانده و نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

فرهنگ سازی و آموزش در رفع بحران‌های فرهنگی و اجتماعی نیاز به تعامل و همراهی دستگاه‌ها و متولیان فرهنگی و مردم دارد، در این میان اگر چه دستگاه‌های مختلفی در فرهنگ سازی نقش مهمی بر عهده دارند، اما نمی‌توان نقش راهبردی شهرداری‌ها را در ارتقای فرهنگ شهری و شهروندی کتمان کرد؛ به خصوص اینکه عمده معضلات اجتماعی نیز ریشه‌های فرهنگی دارد و گاه آن قدر گسترده است که باید هزینه‌های هنگفتی برای رفع آن صرف شود.

این چالش‌ها از یک طرف و عملکرد قابل قبول سید مرتضی سقاییان‌نژاد از سوی دیگر باعث شد در صبح شنبه ۱۶ مرداد در دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر قم، اعضا با ۱۱ رای موافق برای ششمین سال متوالی سقاییان‌نژاد را در سمت شهردار قم ابقا کند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم در این باره گفت: بلافاصله پس از انتخاب اعضای شورای ششم ۲۰ جلسه پیش از آغاز رسمی شورای اسلامی شهر قم برای انتخاب شهردار برگزار شد.

محسن محرری افزود: کمیته پنج نفره برای مصاحبه با گزینه‌های نهایی به عنوان شهردار تشکیل شد و به موزات آن با شهردار مستقر نیز سه جلسه برگزار شد که یک گزینه توسط کمیته پنج نفره و دو جلسه توسط ۱۳ نفر منتخب شورا در طول ۱۰ ساعت مذاکره و مصاحبه انجام شد.

وی بیان کرد: در نهایت با مقایسه گزینه‌های مختلف و ارزیابی عملکرد سقائیان نژاد و اخذ نظر از صاحب نظران شهر مقدس قم در جلسه رسمی امروز شورای اسلامی شهر قم با اخذ نظر از اعضای شورای ششم ایشان با ۱۱ رای موافق و دو رای مخالف به عنوان شهردار قم انتخاب شد.

سقاییان‌نژاد که متولد اصفهان است، توانست برای ششمین بار اعتماد اعضای شورا را جلب کند و پیشکسوت‌ترین شهردار کلانشهر‌ها شود.

با این انتخاب شهروندان قمی توقع دارند شهردار باسابقه شهرشان با تقویت نقاط مثبت و تجدید نظر در رویه‌های بعضا نادرست فرهنگی و اجتماعی شاهد تغییرات ملموس در این عرصه‌ها باشند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار