آیت الله سبحانی گفت: اگر خدا دردی را داده، دوایی را هم برای آن معین کرده و مسلماً بهره‌گیری از این دواها عمل به سنت الهی است؛ اما در مقابل آن، دعا و توسل هم مطرح است، باید دعا کنیم که این بلا از سر بشریت کم شود.
کد خبر: ۹۹۱۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰ 07 September 2021

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله سبحانی در پیامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه عنوان کرد: ایام تعطیلی در حال سپری شدن بوده و سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ در حال آغاز شدن است.

وی ادامه داد: همیشه مهرماه و یا قبل از آن درس‌های حوزه شروع می‌شد و مسلماً نباید حوزه به دلیل یک سری مشکلات تعطیل مطلق شود و باید به مقدار امکان همیشه بهره‌گیری کنیم.

وی افزود: آیه فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ ما را خطاب می‌کند که همه افراد نمی‌توانند تحصیل‌کرده و بازگردند و در بلاد تبلیغ کنند؛ اما از هر گروه و طایفه‌ای بخشی از افراد می‌توانند مهاجرت کرده و تحصیل کنند و احکام را یاد بگیرند و بازگردند و به خانواده‌ها، اقوام و شهر خود تبلیغ کنند.

آیت‌الله سبحانی گفت: در حال حاضر قریب به ۱۰۰ سال از حوزه قم می‌گذرد و خدا می‌داند که این ۱۰۰ سال چه برکاتی داشته است؛ دیانت مردم قم و حتی ایران مرهون حوزه‌ای بوده که مرحوم آیت‌الله حائری آن را پایه‌گذاری کرد و شاگردان و بزرگانی که ایشان تربیت کردند، این آثار را در کشور نمایان کردند.

وی بابیان اینکه خداوند همه حوزه‌های شیعه و ازجمله حوزه قم را از خطرها حفظ کند، تأکید کرد: به تعبیر قرآن گاهی از اوقات فزونی نعمت و گاهی هم بلا مایه امتحان است. بالاخره بشر در مقابل این دو حادثه مورد امتحان قرار می‌گیرد.

وی افزود: در حال حاضر این بلایی که در جهان دامن‌گیر است، برای امتحان بشر است تا از غرورش پایین بیاید و تصور نکند که علمی که آموخته او را از خطرات کاملاً حفظ می‌کند.

وی بیان کرد: این‌همه دستاوردهای علمی که از آن دم می‌زدند در مقابل یک موجود ریز عاجز و ناتوان شده و بنابراین در مقابل این بلا انسان باید از قواعد علمی و نکاتی که علما گفته‌اند بهره‌گیری کند.

وی اظهار کرد: اگر خدا دردی را داده، دوایی را هم برای آن معین کرده و مسلماً بهره‌گیری از این دواها عمل به سنت الهی است؛ اما در مقابل آن، دعا و توسل هم مطرح است، باید دعا کنیم که این بلا از سر بشریت کم شود.

وی بیان کرد: مرحوم صاحب جواهر در آخرین مجلدات خود می‌فرماید خدا مردم عراق و نجف را با وبا امتحان کرد و بالاخره این وبا سابقاً هم وجود داشته است و همیشه این بلاها دامن‌گیر بشر بود و بشر را تکان می‌دهد تا متوجه معنویت باشد.

وی اظهار کرد: شیوه آغاز حوزه‌ها و اینکه حضوری یا مجازی یا بخشی حضوری و بخشی مجازی باشد بستگی به شرایط موجود دارد و این بستگی به تصمیم شورا دارد. در عین حال درس‌ها باید شروع شوند؛ ما نباید از امدادهای الهی مایوس باشیم و امیدواریم خداوند منان این بلا را برطرف کند.

آیت الله سبحانی گفت: دانشگاه، حوزه و همه بخش های کشور از جمله اقتصاد تحت تاثیر این بلا قرار گرفته و هم با دعا و هم از طرق علمی باید برای حل این مشکل ورود کنیم و به عنایت خدا و با توسل به اهلبیت (ع) این سال تحصیلی شروع شده و تا پایان ادامه می‌یابد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار