ممنوعیت برداشت بنه تا ابتدای مهر در ارسنجان

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ارسنجان فارس گفت: برداشت میوه بنه این شهرستان برای مصرف خانوار و فروش تا قبل از آغاز زمان برداشت آن یعنی ابتدای مهرماه امسال ممنوع و غیر قانونی است.
کد خبر: ۹۸۸۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱ 25 August 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا:  حسن خسروانیان افزود: کسانی که قصد برداشت بنه برای فروش دارند باید قبل از آغاز زمان برداشت نسبت به دریافت مجوزهای لازم از اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ارسنجان اقدام کنند.
وی ادامه داد: رعایت زمان برداشت از تخریب منابع با ارزش طبیعی از جمله جنگل‌ها و مناطق رویشی پسته وحشی (بنه) جلوگیری خواهد شد و این منابع مجددا امکان احیا پیدا خواهند کرد.
او اظهار داشت: دلایل مختلف از جمله چرای دام، آتش سوزی، تغییر کاربری زمین، بهره‌برداری نامناسب از محصولات جانبی، عوامل ژنتیکی و محیطی و عوامل انسانی، جنگل‌های پسته وحشی (بنه کوهی) را در معرض تخریب شدید قرار داده که نیاز به اقدامات مدیریتی و هدفمند برای جلوگیری و کاهش تخریب این مناطق است.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ارسنجان، سطح جنگل‌های بنه این شهرستان را حدود ۸۰ هزار هکتار برشمرد و افزود: یکی از اقدامات مدیریتی در این زمینه، تعیین زمان مطلوب بهره‌برداری از مناطق و محصولات جنگلی است که به دلیل نزدیک شدن به فصل برداشت درختان بنه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
خسروانیان گفت: طبیعت و محیط زیست، موهبتی خدادادی است و تداوم حیات به آن وابسته است و در این میان، جنگل‌ها اکوسیستم‌های طبیعی بی نظیری هستند که از تنوع بالای گونه‌های گیاهی و جانوری برخوردارند.
وی ادامه داد: جنگل‌ها و اکوسیستم‌های طبیعی در حفظ حیات وحش، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش تنوع زیستی و تلطیف آب و هوا نقش دارند.
او افزود: توجه به رعایت نکات فنی هنگام استفاده از طبیعت از سوی دوستداران طبیعت می‌تواند از آتش سوزی منابع در سطح اراضی ملی شهرستان جلوگیری کرده تا شاهد آتش سوزی ها و تخریب منابع طبیعی نباشیم.
خسروانیان اضافه کرد: شکستن شاخه و زدن چوب به سر شاخه‌های درختان برای برداشت بنه که موجب آسیب درختان می‌شود ممنوع است و چنانچه شهروندان با موارد تخلف‌های اینچنینی برخورد کردند مراتب را به اداره منابع طبیعی اعلام کنند.

بنه از دانه های روغنی است که مصرف خوراکی دارد و از مغز آن می توان در شیرینی سازی نیز استفاده کرد.

شهرستان ارسنجان در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار