مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: ارزش سرمایه دام و طیور استان کرمانشاه سه هزار میلیارد تومان است.
کد خبر: ۱۰۴۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷ 01 October 2015

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: ارزش سرمایه دام و طیور استان کرمانشاه سه هزار میلیارد تومان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، دکتر نادر پرور در نشست خبری به مناسبت آغاز  هفته دامپزشکی از وجود پنج میلیون واحد دامی در استان خبر داد.

وی  افزود: این واحدها شامل انواع دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل هستد که ارزش سرمایه آنها بدون احتساب ارزش افزوده، حدود سه هزار میلیارد تومان است.

به گفته این مسئول هم اکنون در استان کرمانشاه ظرفیت تولید سه میلیون راس گوسفند و بز، 10.5 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در هر نوبت (هر سال حداقل سه دوره)، 15 هزار تن ماهی، 215 هزار کندو عسل و 220 هزار گاو و گوساله را داریم.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از وجود 919 واحد مرغداری در استان خبر داد و افزود: در یکسال گذشته 21 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در این مرغداری‌ها انجام شده ‌است.

پرور با اشاره به وجود شش کشتارگاه فعال صنعتی طیور در استان، خاطرنشان کرد: این کشتارگاه‌ها ظرفیت کشتار 14 هزار قطعه در ساعت را دارند.

وی تعداد کشتارگاه صنعتی دام را نیز یک مورد و تعداد کشتارگاه‌های سنتی دام را 13 مورد در استان دانست و ادامه داد: در استان 20 کارخانه تولید خوراک دام، چهار میدان دام، چهار سردخانه، چهار کارگاه بسته‌بندی و 20 مرکز جمع آوری شیر داریم.

مدیرکل دامپزشکی استان اظهار کرد: در مجموع 139 مرکز دارویی و درمانی حوزه دام نیز در استان داریم که شامل 50 داروخانه، سه درمانگاه کوچک دام، 40 مرکز امور درمانی، یک بیمارستان، 28 مرکز مایه کوبی، چهار آزمایشگاه، چهار شرکت تولیدی دارو و چهار شرکت پخش است.

به گفته این مسئول در مجموع 1044 نیرو عضو نظام دامپزشکی استان هستند که در شبکه‌های دامپزشکی، دانشگاه، مراکز درمانی و ... فعالیت دارند.

پرور در ادامه پیشگیری از بیماری‌های دامی را یکی از مهمترین وظایف دامپزشکی دانست و تصریح کرد: در این راستادر مجموع 12 میلیون سرنوبت واکسیناسیون در استان انجام شده که از این تعداد 10 میلیون سرنوبت به صورت رایگان و دو میلیون سر نوبت نیز به صورت بهادار و با همکاری بخش خصوصی انجام شده‌است.

وی عنوان کرد: واکسناسیون‌های رایگان عمدتا برای بیماری‌های مشترک و خطرناک مانند تب مالت، شاربون (سیاه زخم)، هاری، آبله، تب برفکی و ... می‌باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه به هزینه‌های سرسام آور واکسیناسیون دام و طیور اشاره کرد و افزود: حدود یک میلیون راس دام ما در استان‌های دیگر از جمله لرستان، خوزستان و ایلام هستند که واکسیناسیون آنها کار بسیار دشواری است.

پرور با بیان اینکه دامپزشکی علاوه بر واکسیناسیون، مراقبت و پایش جمعیت دام و طیور را نیز بر عهده دارد، گفت: ما طی یکسال گذشته حدود 700 هزار مراقبت فقط در حوزه دام داشتیم.

وی تاکید کرد: از آنجایی که برخی از بیماری‌ها مانند تب کریمه کنگو از طریق انگل‌های ریز جابجا می‌شوند،  در این راستا طی یک سال گذشته چهار میلیون و 800 هزار مترمربع اماکن دامی، بدن 127 هزار راس گاو و بدن یک میلیون و 750 هزار راس بز و گوسفند را سم‌پاشی کردیم.

به گفته این مسئول در حوزه مراقبت‌های طیور نیز یازده هزار نوبت بازدید از 20 میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت گرفته است و پس از 6000 مورد نمونه‌گیری، 18 هزار مورد آزمایش روی نمونه‌ها انجام شده و در نهایت 127 کانون آلودگی به بیماری شناسایی شدند و 300 هزار قطعه نیز تلفات به دلایل مختلف داشتیم.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه همچنین از 155 میلیون نوبت واکسیناسیون طیور استان طی یک سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: همچنین 171 هزار قطعه طیور بومی نیز به صورت رایگان علیه نیوکاسل واکسینه شدند.

پرور افزود: در حوزه آبزیان نیز 728 مورد بازدید از استخرهای پرورش ماهی داشتیم  و 3000 مورد نمونه برداری و 10 هزار مورد آزمایش انجام دادیم.

وی با بیان اینکه هرگونه حمل و نقل و وارد شدن بچه ماهی و تخم چشم زده به استان تحت نظر  دامپزشکی صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: از نظر انواع بیماری، مواد غیرمجاز، فلزات سنگین و ... ماهیان بررسی می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از کشتار 9 میلیون قطعه مرغ در کشتارگاه‌های استان طی یک سال گذشته خبر داد و گفت: از این تعداد 140 هزار قطعه به دلایل مختلف معدوم شدند.

به گفته این مسئول، 32 هزار راس دام سنگین و 142 هزار راس دام سبک نیز در کشتارگاه‌های دام استان کشتار شدند که از این مقدار نیز 33 تن ( از هر 200 لاشه یک عدد) به دلیل مسائل بهداشتی معدوم گردید.

پرور در ادامه به سابقه 90 ساله دامپزشکی در کشور اشاره کرد و افزود: بنا به گفته سازمان‌های جهانی وجود دامپزشکی تولیدات دامی را 25 درصد افزایش می‌دهد.

وی اظهار کرد: یک نقش مهم دامپزشکی در حوزه بهداشت عمومی است زیرا از حدود 1709 بیماری شناخته شده در جهان حدود 50 درصد (832 بیماری) با منشا دامی هستند و از  156 عامل بیماری زای نوپدید نیز 73 درصد منشا دامی دارند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه عنوان کرد: ما در دامپزشکی کشور برای 10 بیماری برنامه اجرایی داریم و بودجه می‌گیریم که شامل تب مالت، هاری، آنفلانزا، سیاه زخم، تب کریمه کنگو، سل گاوی، کیست هیداتید و مشمشه می‌باشند.

پرور با بیان اینکه دامپزشکی تولید غذای سالم از مزرعه تا سفره مردم را بر عهده دارد، یادآور شد:  ما در حوزه تولید، پرورش، فرآوری و استحصال، بسته بندی و نگهداری، حمل و نقل و عرضه نظارت خود را اعمال می‌کنیم.

وی به نقش دامپزشکی در بعد بهداشتی هم اشاره کرد و گفت: صنعت دام، طیور و آبزیان بعد از صنعت نفت بیشترین سرمایه‌گذاری را در کشور دارد و دامپزشکی حفاظت از این سرمایه بزرگ را بر عهده دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار