استاندار اردبیل با اشاره به وجود جاذبه‌های طبیعی و خدادادی در استان، گفت: استان اردبیل دارای منابع طبیعی خدادادی بوده که باید ضمن حفظ این موهبت، استاندار اردبیل از آن را برای استان فراهم کرد.
کد خبر: ۱۱۴۴۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۸ 23 December 2023

به گزارش تابناک اردبیل، سیدحامد عاملی صبح امروز در نشست با جمعی از اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه محیط زیست اظهار کرد: با توجه به وجود جاذبه‌ها و منابع طبیعی و خدادادی در استان اردبیل، باید ضمن حفظ این موهبت، زمینه‌های ثروت‌آفرینی از آن را برای استان فراهم کرد.

وی افزود: لازم است با الگوبرداری از مدل‌ها و شیوه‌های حفاظت از منابع طبیعی، در کنار آن با ایجاد دهکده‌های گردشگری و بوم‌گردی، بتوانیم زمینه جذب گردشگران بیش‌تر را فراهم آوریم.

افزایش حضور گردشگران در استان اردبیل و درآمد حاصل از آن طی ۲ سال گذشته

استاندار اردبیل تصریح کرد: در عین حفظ محیط زیست می‌توانیم پیشرفت نیز داشته باشیم، به‌طوری‌که در دنیا نمونه‌هایی از پارک‌های ملی حفاظت‌شده با هدف گردشگری ایجاد شده است.

عاملی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته در ۲ سال اخیر برای رونق تولید و اقتصاد، گفت: برنامه‌ریزی برای افزایش تولید ثروت در همه حوزه‌ها از جمله گردشگری در استان اردبیل انجام گرفته که بر اساس گزارش فعالان این بخش، افزایش حضور گردشگران و درآمد حاصل از آن را طی ۲ سال گذشته شاهد هستیم.

اهمیت ارائه راهکار‌های علمی برای حفاظت و بهره‌برداری سالم از منابع طبیعی

وی با بیان نقش مهم دانشگاه و فعالان زیست محیطی در ارائه راهکار‌های علمی برای حفاظت و بهره‌برداری سالم از منابع طبیعی، افزود: از پیشنهاد‌ها و نظریات علمی سازنده در راستای پیشرفت استان اردبیل و رشد اقتصادی منطقه استقبال می‌شود.

استاندار اردبیل بیان کرد: دانشگاهیان باید با نگاه حل مسائل نسبت به ارائه راهکار‌ها و گفتمان‌سازی اقدام کنند تا مسؤولان استان هم در ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه، این راهکار‌ها را مورد استفاده قرار دهند.

عاملی ضمن درخواست از سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه محیط زیست برای استمرار فعالیت‌های خود در راستای احیا و حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، اظهار کرد: درخواست‌های مطرح‌شده در این نشست درباره محیط زیست و منابع طبیعی استان اردبیل از جمله احیای جنگل فندق‌لو، تدوین سند مدیریت بحران، دفع پسماند‌های روستایی و... پیگیری خواهد شد.

فعالان محیط زیست دغدغه‌ها و پیشنهاد‌های خود را با استاندار اردبیل در میان گذاشتند

صادق پناهی، فعال محیط زیست هم در این نشست گفت: برای حفاظت از محیط زیست و بررسی مسائل این حوزه، نیاز است کمیته و یا کارگروهی با عنوان محیط زیست در استانداری تشکیل شود.

وی با اشاره به دغدغه فعالان محیط زیست، طرح احیای جنگل فندق‌لو، مدیریت رود ارس، ایجاد روستا‌های سبز با رویکرد حل مشکلات اشتغال را از جمله موضوعات مورد درخواست فعالان زیست محیطی استان دانست.

عباس‌زاده، دیگر فعال محیط زیست نیز پسماند‌های روستایی را جزو چالش‌های این حوزه دانست و تصریح کرد: مشکل دفع پسماند در روستا‌ها عمیق‌تر است چراکه انواع پسماند دامی، خانگی صنعتی، پزشکی، سموم کشاورزی بدون هیچ‌گونه مدیریتی در روستا‌ها وجود دارد.

وی همچنین جمعیت غیرمتمرکز و پراکنده در روستا‌ها را از دیگر مشکلات این مناطق دانست و خواستار اتخاذ راهکاری برای رفع این موضوعات شد.

مجید عصری، از فعالان محیط زیست هم در این نشست با اشاره به دغدغه هنرمندانه در خصوص محیط زیست، خواستار توجه به تربیت کودکان برای عشق به خاک و وطن، ثبت جهانی در یونسکو و آموزش فرزندان در خصوص اهمیت دادن به محیط زیست شد.

مصطفی‌زاده، دیگر فعال محیط زیست نیز به دیدگاه ناامیدی جوانان از آینده محیط زیست اشاره کرد و افزود: باید با خوش‌بینی به آینده محیط زیست با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی نگریسته شود.

محمد زینالی، جامعه‌شناس و فعال محیط زیست هم در این نشست با اشاره به برهم خوردن اکوسیستم طبیعی در روستاها، گفت: این تغییرات و از دست رفتن تقدس خاک و حیوانات و جانمایی نظام شهری در روستاها، این محیط را دچار مشکل کرده است.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار