کد خبر: ۲۵۰۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴ 23 June 2016
به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان به نقل از گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی دانشگاه زابل، پژوهشگران این دانشگاه در اقدامی نو آورانه به منظور حل مشکلات مردم و افزایش بهره وری از محصولات کشاورزی توانستند با به کارگیری محلولی نانویی ماندگاری خربزه 'سفیدک' محلی سیستانی را پس از برداشت این محصول افزایش دهند.
سید محسن موسوی نیک در این باره گفت: با توجه به اهداف تاسیس دانشگاه زابل مبنی بر ارائه راهکارهای علمی برای حل مشکلات مردم، محققان دانشکده کشاورزی با پژوهش بر روی خربزه محلی 'سفیدک' توانسته اند ماندگاری این محصول را افزایش دهند که این یافته علمی باعث ایجاد تحولی در کشاورزی جالیز خواهد شد.
وی با اشاره به نازک بودن پوست خربزه سیستان و نامساعد بودن شرایط آب و هوایی این منطقه اظهار داشت: این طرح به منظور افزایش ماندگاری و بهبود بهره وری این محصول بومی درآمدزا برای کشاورزان به عنوان قشر زحمتکش جامعه آغاز شده است.
عضو هیات علمی گروه زراعت دانشگاه زابل گفت: در کشور استرالیا تحقیقات گسترده ای در خصوص به کارگیری نانو ذرات برای افزایش مقاومت به تنش های بیولوژیکی و فیزیکی صورت گرفته که این نانو ذرات به صورت محلول بر روی بوته گیاهان پاشیده می شود که مخصوصا در ارتباط با تیمار نانو سلنیوم، محلول این کود باعث افزایش ضخامت بافت میوه و در نتیجه بهبود ماندگاری محصول می شود.
موسوی نیک افزود: این فرآیند باعث بازار پسندی و افزایش فروش می شود و زمینه صادرات را به دلیل جلوگیری از فساد محصول در مدت زمان طولانی فراهم می کند.
وی خاطر نشان کرد: به کارگیری محلول نانو سلنیوم موجود در بازار که در دسترس عموم قرار دارد علاوه بر افزایش ماندگاری محصول جالیزی خربزه 'سفیدک' سیستان، می تواند روی مقاومت آن در برابر برخی آفات و حشرات از جمله سر خرطومی جالیز نیز موثر واقع شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار