مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان:
مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: برای جلوگیری از بروز رفتارهای نامناسب نظارت شدیدی بر برگزاری کنسرت ها صورت می گیرد که گاهی این نظارت ها شکایت حضار را به دنبال دارد.
کد خبر: ۲۶۹۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲ 31 July 2016
به گزارش تابناک به نقل از خبرنگار مهر، بر گزاری متعدد کنسرت های موسیقی با بلیط های گران قیمت در استان کرمانشاه طی سالهای اخیر همیشه منتقدان سرسختی داشته است.
منتقدانی که عموما به عواید نجومی این کنسرتها برای دلالان غیر متخصص در حوزه موسیقی و رسیدن منفعتهای مادی و معنوی این برنامه ها به درصد معدودی از جامعه نقد جدی دارند.
با توجه به اینکه در یکسال اخیر کنسرت های موسیقی زیادی در استان کرمانشاه برگزار شده، این کنسرت ها چه کمکی به موسیقی استان چه در حوزه ارتقا سطح موسیقایی استان و هنرمندان این عرصه و چه از نظر مالی می کند؟همانطور که می دانید یکی از هنرهای مطرح در جامعه، هنر موسیقی است که باید برخوردی متناسب با فرهنگ و هویت اسلامی- ایرانی داشته باشد.
تجربه نشان داده برخورد شاید سلبی یا قهری با مقوله های فرهنگی راه به جایی نمی برد و برخورد ایجابی این است که متناسب با نیاز جامعه و اهداف انقلاب و مقوله های فرهنگی باید در این زمینه برخورد کرد.
موسیقی نیاز بخش عمده ای از جامعه است و بخشی از جامعه خصوصا جوانان در این هنر فعالیت می کنند و بخشی نیز علاقه مند به شنیدن آن هستند.سیاست های وزارت ارشاد در رابطه با موسیقی مبتنی بر نظر مقام معظم رهبری است و شورای موسیقی نیز، هم در وزارتخانه و هم در هر استانی وجود دارد و درخواست هایی که می آید مبتنی بر شرایط موجود بررسی شده و استعلام های لازم انجام می شود.
برای برگزاری کنسرت های موسیقی به هر کسی مجوز داده نمی شود و تنها گروه های خاصی که شناسنامه دارند و از نهادهای مسئول استعلام می شوند مجوز می گیرند.
سیاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه این بوده که اولویت را به موسیقی سنتی و محلی بدهیم.
احساس می کنیم در این هجمه موسیقی های غربی که بخش عمده ای از آن تهاجم فرهنگی ای است که مقام معظم رهبری به آن اشاره می کند، وظیفه ما تقویت داشته های خودمان و آن بخش از موسیقی که با هنجارهای جامعه ما هم خوانی دارد و موسیقی سنتی این ویژگی ها را دارد.
 به این منظور ما در استان ۴ کنسرت موسیقی سنتی برگزار می کنیم و یک موسیقی پاپ برگزار می شود، کنسرت های پاپی نیز که اجرا می شود، قبلا در صدا و سیما پخش و هنرمندان آنها نیز تایید شده اند و هیچ مشکلی چه در محتوا چه سایر موضوعات ندارند.
وقتی هم که ما به ازای برگزاری ۴ کنسرت موسیقی سنتی تنها مجوز یک کنسرت موسیقی پاپ را می دهیم معنی آن این است که ما به دنبال تقویت موسیقی سنتی- ایرانی و آن چیزی هستیم که با هویت و فرهنگ و جامعه ما از جهات مختلف سازگار است و می تواند با آن موسیقی هایی که متاسفانه هم کنون به شکل زیرزمینی تولید می شود و یا از طریق ماهواره ها و فضاهای مجازی به سمت جوانان ما هجوم می آورد مقابله کنیم.وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نه در کرمانشاه و نه هیچ استان دیگری هیچ بودجه ای خرج موسیقی نمی کند و تنها هنری که هم اکنون نیاز به بودجه ندارد و خود مردم به خاطر علاقه ای که دارند با خرید بلیت آن را سر پا نگه می دارند، خود موسیقی است.
در بخش موسیقی از روزی که بنده در این مسئولیت هستم یک ریال هزینه برگزاری کنسرت نکرده ایم و نیاز هم نیست.برای برگزاری کنسرت ها، موسسات فرهنگی و هنری درخواست می دهند و گروه های مطرحی که مورد استقبال قرار بگیرند و مردم به آنها اقبال نشان بدهند می توانند در بازار کنسرت ها حضور داشته باشند و هنرمندانی که در این گروه ها مطرح هستند، قطعا از مزایای برگزاری این کنسرت ها برخوردار می شوند.
یعنی کنسرت ها برای هنرمندانی که این کنسرت ها را برگزار می کنند، درآمد خوبی دارد اما ممکن است بخشی از هنرمندان باشند که قادر به برگزاری کنسرت نیستند که البته اینها نیازمند حمایت و کمک هستند که البته بودجه ارشاد محدود است و این کمک و حمایت مقدور نیست.با توجه به قیمت بالای بلیت کنسرت ها از ۷۰ تا ۱۲۰ هزار تومان آیا همه هنرمندان و هنردوستان کرمانشاهی قادر به استفاده از این کنسرت ها هستند و آیا این موضوع باعث طبقاتی شدن هنر نشده است؟ آیا تدبیر و برنامه خاصی برای ایجاد شرایطی که همه بتوانند از این کنسرت ها استفاده کنند، اندیشیده شده است؟اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خودش هیچ کنسرتی را برگزار نمی کند و عملا بودجه ای برای موسیقی نداریم و تنها مجوز این موضوع را صادر می کند.
از سوی دیگر بازار قیمت ها  را تعیین می کند و یک موسسه فرهنگی و هنری که مجوز برگزاری کنسرت را می گیرد.
 تمام هزینه های برگزاری را از بلیط رفت و برگشت هنرمندان تا استقرار، اسکان، سالن برگزاری کنسرت و حق الزحمه هنرمندان را موسسه فرهنگی به عهده خواهد داشت که البته در مجموع مبلغ کمی نبوده و این باعث می شود که قیمت بلیت ها، مبالغی حدود همین ۵۰ و ۷۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان شود که البته این مبلغ تمام شده در سراسر کشور نیز همین بوده و چون یک سایت به نام «ایران کنسرت» نیز این کنسرت ها را تبلیغ می کند باعث شده تقریبا قیمت ها در همه استان ها یکسان باشد.
اما در مورد اینکه با این وضعیت، تنها قشر خاصی قادرند از این کنسرت ها استفاده کنند و قشری نتوانند کاملا درست است و این وقتی است که دولت تصمیم بگیر و بودجه ای باشد که بتوان یارانه ای برای این موضوع اختصاص داد.
متاسفانه دیده می شود که کنسرت ها دارد به سمت دلالی می رود و کسانی دلال برگزاری کنسرت ها هستند که هیچ ربطی به حوزه موسیقی استان ندارند. این افراد چطور توانسته اند مجوز برگزاری کنسرت بگیرند؟طبق قانون ما می توانیم به موسسات فرهنگی و هنری که دارای مجوز موسیقی هستند، مجوز برگزاری کنسرت بدهیم و تا کنون نیز همینطور بوده است.
اما گاهی موسسه فرهنگی هنری که مجوز گرفته، کار را به یک تهیه کننده واگذار می کند و او را دنبال کار می فرستند. اما مجوز برگزاری به نام خود موسسه است و طرف ما نیز موسسه است و موسسه باید به ما پاسخگو باشد. چرا که اداره ارشاد مجوز را تنها به موسسات رسمی صاحب مجوز موسیقی می دهد و تا کنون نیز یک مورد یافت نمی شود که ما به غیر از موسسات مجوز برگزاری کنسرت را داده باشیم.
متاسفانه بعضا شاهد ایجاد فضای مدلینگ در کنسرت های موسیقی هستیم و افرادی با پوشش های نامناسب در محیط های کنسرت حاضر می شوند. چه کسانی بر محیط و چگونگی اجرای کنسرت ها نظارت دارند؟چون موسسه فرهنگی و هنری یک موسسه ثبت شده است، طبق قانون این مسئله هم به عهده موسسه فرهنگی و هنری صاحب مجوز است. اما در عین حال اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بر تمام این کنسرت ها از طریق حراست نظارت دارد و آنچه که اتفاق می افتد، فیلمبرداری شده و مرتب سرکشی و تذکر داده می شود.
هم اکنون هم تیمی در هر کنسرت، مسئول برگزاری است که قبلا توسط اداره حراست توجیه شدند و اینها نظارت مستمر دارند و حتی شکایت های زیادی از  حاضرین که از تذکر ناظران به ستوه آمده اند داریم.
از سوی دیگر چون خود ما هم نسبت به این مسئله بسیار حساس هستیم به هیچ وجه نمی گذاریم خدای ناخواسته مسئله ای خارج از عرف و فرهنگ اتفاق بیفتد و با اینها برخورد می کنیم.
ممکن است گاهی هیجاناتی در حین برگزاری کنسرت ها اتفاق بیفتد که بلافاصله افرادی که آنجا هستند، تذکرات لازم را می دهند و در واقع تا جایی که امکان کنترل داشته باشیم تلاشمان این است که با آرامش و حفظ شئون اخلاقی کنسرت ها برگزار شود. با توجه اینکه زمان زیادی از برگزاری کنسرت ها می گذرد، هم اکنون نسبت به دو سه سال گذشته فضای کنسرت ها تا حد زیادی نسبت به گذشته آرامتر شده است.
در گذشته ممکن بود هیجانات کاذبی اتفاق بیفتد و یا برخی افراد بعضی موارد را رعایت نکنند که الان خوشبختانه در کنسرت های ما بسیار فضا، فضایی آرام با کنترل و رعایت بسیاری مسائل است.
آیا حمایت خاصی از هنرمندان حوزه موسیقی استان صورت می گیرد؟ با توجه به اینکه در صحبت هایتان اشاره کردید، خود کنسرت ها باعث درآمدزایی برای برگزار کنندگان می شود و هنرمندان منتفع می شوند و توجه به اینکه اقبال کمتری برای تماشای کنسرت های سنتی نسبت به پاپ وجود دارد، چه حمایتی از هنرمندان حوزه موسیقی سنتی استان می شود؟ما برای گروه های خاص محلی که بخواهند برنامه کنسرت اجرا کنند، اما یا استقبال کم باشد و یا فروش کمی داشته باشند ما می توانیم با تخفیف در اجاره سالن به آنها کمک کنیم.
ما سال قبل گفته بودیم که اگر گروه های محلی بخواهند برای اولین بار کنسرت اجرا کنند تالار انتظار را به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می دهیم. هم اکنون نیز علی رغم اینکه تالار انتظار به بخش خصوصی واگذار شده است، این قول را می دهیم که سالن انتظار یا با تخفیف ۵۰ درصد و یا حتی اگر بتوانیم با تخفیف ۸۰ درصد سالن انتظار را برای آنها هماهنگ می کنیم و حمایت خواهیم کرد.
دلیل کاهش برگزاری برنامه های فرهنگی در استان چیست؟مشکل اصلی این موضوع مشکل مالی است که البته تنها مربوط به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه نیست. بلکه گریبانگیر تمام ادارات است و ما هم مستثنی نیستیم.
 ما طبق قانون باید مبتنی بر بودجه ای که داریم برای مسائل فرهنگی برنامه ریزی کنیم.بارها دولت اعلام کرده که برجام اتفاق افتاده و پول آن سر سفره مردم آمده است، شما به عنوان مدیر فرهنگی آیا مطالبه ای داشتید که اگر پولی آمده، چرا به حوزه فرهنگ اختصاص داده نمی شود؟اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هم تابعی از اداراتی دیگر بودجه کل کشور است که سالیانه تصویب و ابلاغ می شود.
بودجه ای که الان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد با سال های قبل خیلی تفاوتی ندارد. بودجه فصل ۵ در حوزه فرهنگی ما حدود ۶۰۰ میلیون تومان برای استان است که واقعا با این بودجه برنامه های  متعدد فرهنگی تدارک دیدن، کار دشواری است که جمعیت ۲ میلیونی با ۱۴ شهرستان را با همین بودجه در سال جوابگو باشیم که تخصیص آن نیز گاهی ماهانه و گاهی هم ممکن است تخصیص ۱۰۰ درصد نباشد.
به عنوان دبیر برگزاری کنگره سرداران، امیران، فرماندهان و ۹۸۰۰ شهید استان کرمانشاه چه برنامه هایی در این زمینه داشته اید؟در سال گذشته جلساتی در این زمینه داشتیم و برنامه هایی در شهرستان ها برگزار شد و پیرو این جلسات، یک برنامه خاطر نویسی شهدا در گیلانغرب، یادواره عکس شهدا در سرپل ذهاب از جمله این برنامه هاست. و ارشاد شهرستان های ما مرتبا برنامه هایی را با نظارت و مسئولت کمیته فرهنگی برگزار می کنند.
انقلاب اسلامی ایران، یک انقلاب فرهنگی بوده، الان فرهنگ کجای این کشور ایستاده؟ و نظرتان در خصوص مبحث ولنگاری فرهنگی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد چیست و خود شما چه کاری در این زمینه انجام داده اید؟بخش عمده ای از وظایف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همین صدور مجوزها برای فعالیت های فرهنگی است و ما متناسب با آن فعالیت ها و متناسب با بودجه و امکاناتی که در اختیار داریم در همین راستا قدم بر می داریم و جهت گیری های ما واقعا باید این باشد که آن فرهنگ اسلامی، فرهنگ دفاع مقدس، فرهنگی که انقلاب را پیروز کرد  و آن فرهنگی که هویت واقعی جامعه اسلامی را تشکیل می دهد را منتقل کنیم.
 ما در یک منطقه نا آرام در دنیا زندگی می کنیم اما هیچ دشمنی جرات چپ نگاه کردن به ما را ندارد که علت آن همان فرهنگ عمیق قرآنی، فرهنگ عمیق اهل بیت حاکم بر جامعه ما است که در دفاع مقدس نشان داده شد. و این ها همه برکت آن دفاع مقدس بنابراین الان جامعه نمی پذیرد که ولنگاری فرهنگی وجود داشته باشد و جهت گیری ها هم در همین راستا است. اما خوب فضای مجازی، رسانه ها، ماهواره ها، رفتار هایی که دشمنان قسم خورده با ما دارند در این راستا است و دشمنان در این تلاشند که ولنگاری فرهنگی را در جامعه ما و بخش های مختلف ترویج دهند اما تلاش ما این است که مقابله کنیم و در راستای فرامین مقام معظم رهبری برداریم.
دلیل تعطیلی برنامه های فرهنگی در شهرستان ها چیست؟ و به چه علت ادارات ارشاد در شهرستان ها برنامه های فرهنگی برگزار نمی کنند؟تعطیل نشده است. چون مشکلات مالی بسیار شدید است فعالیت ها را به سمت همکاری با فرمانداری ها و شهرداری های شهرستان ها بردیم.
 برای مثال در شهرستان سنقر، مرتب جشنواره های متعدد با همکاری فرمانداری و شهرداری سنقر توسط ارشاد این شهرستان برگزار می شود. هم چنین در شهرستان های سرپل ذهاب، هرسین و قصرشیرین نیز برنامه های متعددی داشتیم.
در واقع دوستان ما با مدیریت مشکلات مالی را جبران کرده اند و توانسته اند با همکاری برنامه های مشارکتی خوبی را برگزار کنند.رویکرد امسال ما هم توجه به شهرستان هاست و توجه ویژه ای به شهرستان ها داریم. لذا در شورای برنامه ریزی اداره کل، برای هر شهرستانی یک برنامه ریزی شاخص در نظر گرفتیم که امسال برگزار شود.
در این راستا شهرستان اسلام آباد غرب امسال میزبان جشنواره منطقه ای تئاتر مرصاد خواهد بود. دالاهو میزبان جشنواره استانی موسیقی محلی و سنتی می شود و  گیلانغرب نیز جشنواره استانی شعر و داستان را برگزار می کند.
گفته شده که کرمانشاه مقام اول را در برگزاری کنسرت موسیقی داشته است؟ آیا تنها برگزاری کنسرت نیاز فرهنگی استان است؟این موضوع صحت ندارد و شهرهایی مثل تهران، گیلان، اصفهان، شیراز و بسیاری از شهرهای دیگر از ما در برگزاری کنسرت پیشی گرفته اند.
 ما در سال ۴ ماه محرم، صفر، ایام فاطمیه و رمضان را اصلا کنسرت برگزار نمی کنیم. یک ماه هم به تعطیلات و... اختصاص دارد و در ۷ ماه باقی مانده کنسرت هایی که برگزار می شود، نسبت به استان های دیگر بسیار کمتر است.
برای برگزاری کنسرت ها اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ هزینه ای پرداخت نمی کند و در مورد سایر برنامه های فرهنگی نیز ما متنایب با امکانات و بودجه موجود برنامه ریزی کرده و اجرای برنامه خواهیم داشت.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار