کد خبر: ۲۸۸۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۲ 01 September 2016
وزیر بازرگانی پاکستان اعلام کرد: تفاهم نامه نهایی میان بانک های مرکزی پاکستان و ایران امروز (چهارشنبه) قرار است در جلسه هیات دولت پاکستان به تصویب نهایی برسد و این به معنای برداشته شدن تمام موانع بانکی بین ایران و پاکستان خواهد بود.

'خرم دستگیر خان' اعلام کرد: این تفاهم نامه دو روز پیش از سوی کمیته همکاری های اقتصادی پاکستان تصویب شد و انتظار داریم امروز در جلسه هیات دولت به اتفاق آرا تصویب شود.
وی گفت: با انجام این مهم که دو کشور ماه ها برای تحقق آن تلاش کردند، اصلی ترین مانع از پیش پای تجار و بازرگانان ایرانی برداشته خواهد شد و ایران و پاکستان می توانند گام های بلند خود را برای تحقق رقم پنج میلیارد دلاری مورد تاکید و توافق سران دو کشور بردارند.
خرم دستگیر خان گفت: پس از تصویب جلسه هیات دولت که قرار است امروز تشکیل شود، یک سری مقدمات لازم انجام خواهد شد و روابط عادی میان بانک های دو کشور نهایتا تا پایان سپتامبر(ظرف مدت یک ماه) برقرار خواهد شد.
وی اظهار داشت که پس از این رویداد مهم، باید منتظر سیر صعودی و سریع مبادلات تجاری میان دو کشور باشیم.
وی افزود: بر اساس این تفاهم نامه، با ایجاد حساب های بانکی واسط (correspondent accounts) از طریق بانک های مرکزی ایران و پاکستان، امکان پرداخت به تجار دو طرف فراهم می شود و تجار می توانند به سهولت و بدون نگرانی از مسائل بانکی، به فعالیت های تجاری و بازرگانی خود بپردازند.
وزیر بازرگانی پاکستان تاکید کرد: بسیار امیدوارم که این سیستم به افزایش سریع حجم مبادلات تجاری میان دو کشور کمک کند.
وی گفت: بانک مرکزی ایران رسما از فهرست تحریم ها خارج شده و از اینکه همکاری های میان بانک های مرکزی ایران و پاکستان می تواند از سرگرفته شود، بسیار خوشحالیم.

** درحال توسعه گذرگاه مرزی 'تفتان' هستیم
خرم دستگیر خان همچنین با اشاره به اینکه پاکستان درحال توسعه تجهیزات و زیرساخت های لازم برای افزایش تجارت با ایران در گذرگاه مرزی تفتان(میرجاوه) است، گفت: امیدواریم که عملیات طرح توسعه این گذرگاه مرزی تا پایان سال جاری میلادی به اتمام برسد.

** ابراز خرسندی از پیشرفت در زمینه قرارداد تجارت آزاد
وی با بیان اینکه در ملاقات روز گذشته با مهدی هنردوست سفیر جمهوری اسلامی ایران، خبرهای خوبی درباره پیشرفت در زمینه قرارداد تجارت آزاد میان دو کشور دریافت کرده است، ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت های انجام شده در این زمینه، ابراز امیدواری کرد که این قرارداد هر چه سریع تر میان دو کشور نهایی شود.
خرم دستگیر خان گفت: علاقمند به دعوت از آقای نعمت زاده همتای ایرانی خود و یا سفر به تهران برای ادامه گفت و گوها برای نهایی کردن قرارداد تجارت آزاد میان ایران و پاکستان هستم.

** زمینه های خوبی برای برگزاری نشست مشترک اقتصادی فراهم شده است
وی در پاسخ به این سوال که برطرف شدن موانع بانکی و پیشرفت در مقدمات امضای قرارداد تجارت آزاد چه تاثیری می تواند بر بیستمین نشست مشترک اقتصادی دو کشور که قرار است در آینده نزدیک در تهران برگزار شود، داشته باشد، گفت: این روزها، روزهای خبرهای خوش در حوزه همکاری های تجاری و اقتصادی ایران و پاکستان است و قطعا انتظار تاثیر بسیار مثبت این تحولات جدید را بر نشست مشترک اقتصادی آتی میان دو کشور در تهران داریم.
خرم دستگیر خان همچنین با اشاره به ضرورت تسهیل صدور روادید برای تجار و بازرگانان دو کشور، آن را یکی از موضوع های مهم در همکاری های تجاری دو کشور دانست و گفت که در نشست مشترک اقتصادی در تهران، درباره این موضوع هم بحث و تبادل نظر خواهد شد.

** چابهار و گوادر، ظرفیت های مکمل
وزیر بازرگانی پاکستان درباره طرح های توسعه بنادر گوادر پاکستان و چابهار هم گفت دو بندر، به عنوان ظرفیت های مکمل برای یکدیگر، می توانند در آینده زمینه های همکاری تجاری و اقتصادی بیشتر میان ایران و پاکستان باشند.
وی گفت که سران دو کشور هم بارها بر مکمل بودن این دو بندر تاکید کرده اند و به دنبال آن هستیم که این دو بندر را برای همکاری های آینده، به یکدیگر متصل کنیم.

** علاقمند به برگزاری نمایشگاه تجاری در تهران هستیم
خرم دستگیر خان با بیان اینکه پاکستان بسیار علاقمند است نمایشگاهی تجاری از محصولات این کشور را پیش از پایان سال جاری میلادی در تهران دایر کند، گفت: منتظر فراهم شدن مکان مناسبی برای برگزاری این نمایشگاه در تهران هستیم.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار