کد خبر: ۴۰۲۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۹ 05 April 2017


رسانه‌های وابسته به معارضان سوریه صبح امروز سه شنبه اوقوع حمله شیمیایی به شهر خان شیخون، واقع در جنوب استان ادلب خبر دادند.

این رسانه‌های دولت سوریه را متهم به استفاده از گازهای سمی سارین کردند و مدعی شدند که یک فروند جنگنده سوخوی 22 به این شهر حمله شیمیایی کرده است.

مرکز دیده‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به معارضان تعداد کشته‌های این حمله را 58 نفر و ده‌ها زخمی اعلام کرد که بیشتر آن‌ها از زنان و کودکان بوده است.

قرار است سازمان ملل به درخواست فرانسه جلسه‌ای اضطراری در رابطه با اتهام دمشق به استفاده از سلاح شیمیایی تشکیل دهد.

وزارت دفاع روسیه نیز در پی اتهاماتی مبنی بر دست داشتن مسکو در حمله شیمیایی به استان ادلب،‌ اساسا هرگونه حمله هوایی به این استان را رد کرد.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بعد از این حادثه اعلام کرد که دولت «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه مسئول حمله شیمیایی در این کشور است.

گروهک‌های تروریستی و معارضان پیش از این نیز چندین حمله شیمیایی در مناطقی از ریف حلب و دمشق انجام داده و دولت سوریه را متهم به انجام چنین حملاتی کرده بودند.

به گزارش الف،‌ دولت سوریه در واکنش به اتهام‌ها علیه خود در خصوص استفاده از سلاح‌های شیمیایی در استان ادلب، آن را تکذیب کرد. بنابر اعلام شبکه تلویزیونی الحدث، دولت سوریه عصر روز سه شنبه (امروز) در واکنشی رسمی به ادعاهای معارضان و مخالفان داخلی در خصوص استفاده دمشق از گاز سمی آن را «کذب محض» خواند.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه در کنفرانس خبری مشترک با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره حمله شیمیایی در منطقه «خان شیخون»، سوریه اظهار نظر کرد.

استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه در کنفرانس خبری مشترک با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره حمله شیمیایی در منطقه «خان شیخون»، سوریه اظهار نظر کرد.

وی با بیان اینکه جامعه بین‌الملل هنوز اطلاعات کافی درباره این حمله شیمیایی در اختیار ندارد گفت که اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد فردا  این موضوع را بررسی خواهند کرد. وی گفت که عاملان این جنایت «وحشتناک» باید مسئول شناخته شوند.

فدریکا موگرینی نیز در این کنفرانس خبری گفت که اتحادیه اروپا و سازمان ملل هر گونه اطلاعات لازم در این باره را با یکدیگر به اشتراک خواهند گذاشت. موگرینی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که دولت سوریه وظیفه محافظت از جان غیرنظامیان در این کشور را به عهده داشته است.

ارتش سوریه با کدام سلاح شیمیایی به مخالفان حمله کند؟ 
یک منبع نظامی سوری ادعاهای مطرح شده دربارۀ حملۀ شیمیایی ارتش این کشور به منطقۀ خان شیخوت در استان ادلب را کاملا بی اساس دانست.

این منبع نظامی به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت: «ارتش سوریه سلاح شیمیایی یا گاز سمی ندارد و هیچ حمله ای علیه خان شیخون ادلب انجام نداده است. تمام ادعاهایی که در این باره مطرح می شود، عاری از صحت است».

این منبع نظامی افزود: «ادعاهایی که در این باره مطرح شده، کار مخالفان است و با هدف توجیه شکست های بزرگشان، به ویژه در عملیات اخیر در ریف شمالی حماه، مطرح می شود».

این منبع در پایان گفت: «مخالفان در وضعیت شکست به سر می برند. عادت کرده ایم که آن ها پس از هر شکست کاری برای فضا سازی عایه دولت انجام دهند. بعید نیست که آنان خود این کار را انجام داده باشند تا موجی تبلیغاتی علیه ارتش سوریه به راه اندازند».
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار