بسته خبری ویژه «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند«تخریب خانه تاریخی توسط عده ای ناشناس!»، رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۴۶۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۵ 10 June 2015

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

معاون وزیر نفت هم پاسخی به قرارداد تهاتر با روسیه نداد

امیر حسین زمانی نیا معاونت امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت در گفت وگو با ایلنا در خصوص قرارداد نفت و کالا با روسیه و اظهارات اخیر مقامات روسی در این رابطه گفت: در قرارداد، ما همکاری متقابل با روسیه داریم و بستگی دارد چه هماهنگی شود که چه کالایی به این کشور صادر و چه کالایی وارد کنیم.

این سردار ایرانی مشکل سربازی دارد!

«سردار آزمون» جزو مشمولان اعزام به خدمت سربازی است و هر بار که وارد کشور می‌شود، نظام وظیفه مجوزش را برای خروج از کشور هم صادر می‌کند. خبرآنلاین نوشت: مهاجم خوب تیم ملی جزو مشمولان خدمت سربازی به حساب می‌آید.تیم ملی ساعت 11 صبح سه‌شنبه (امروز) به تاشکند می‌رود و سردار آزمون هم مثل حسینی و رفیعی در این سفر کنار تیم ملی نخواهد بود. این بازیکن جزو مشمولان اعزام به خدمت سربازی است و هر بار که وارد کشور می‌شود، نظام وظیفه مجوزش را برای خروج از کشور هم صادر می‌کند. این بار اما آزمون دیر به تهران رسید و دیگر زمانی برای گرفتن مجوز نداشت. او احتمالا با 28 یا 48 ساعت تأخیر به اردوی تیم ملی اضافه می‌شود.

تخریب خانه تاریخی توسط عده ای ناشناس

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: خانه تاریخی صادقی واقع در بافت تاریخی فرهنگی شیراز، دهم خرداد جاری توسط عده ای ناشناس تخریب شد. به نوشته ایرنا مصیب امیری بیان داشت: این خانه تاریخی طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی با کاربری موجود باید حفظ، نگهداری و مرمت می شد اما متأسفانه کامل تخریب شده است.

وی افزود: میراث فرهنگی استان فارس بر اساس وظایف ذاتی و قانونی، اقدامات لازم و قانونی در مورد تخریب های صورت گرفته را انجام داده و موضوع تخریب خانه صادقی را نیز با جدیت دنبال و با خاطیان برخورد قانونی می کند. امیری اضافه کرد: هم اینک طرح توسعه بافت تاریخی شیراز در مرحله تصویب در شورای عالی شهرسازی است و مشاور این طرح بر حفظ بناهای ثبت شده و دارای ارزش این بافت با هدف حفظ کالبد بافت تاریخی و فرهنگی شیراز تاکید دارد اما متاسفانه شاهد تخریب یکی از خانه های تاریخی این بافت بودیم.

نصف سدهای ساخته شده خالی است!

با وجود ذخیره ۲۶.۲ میلیون مترمکعب آب در سدهای کشور، ۴۵ درصد کل مخازن ساخته شده فعلی خالی از آب است.حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در پایان هفته دوم خردادماه، ۲۶ ميليارد و ۶۰۰ ميليون مترمکعب به ثبت رسید که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، معادل ۴.۷ درصد كاهش نشان می دهد. موجودی آب مخازن سدهای کشور در زمان مشابه سال گذشته، حدود ۲۷ ميليارد و ۹۰۰ ميليون مترمكعب بود.

از سوی دیگر، مدير عامل سد و نيروگاه "کرخه" از کاهش حجم آب در اين سد خبر داده و گفته، حجم آب ورودی به درياچه سد از پنج ميليارد متر مکعب در سال به حدود يک ميليارد متر مکعب رسيده است. به گفته فريدون صالحی همزمان با کاهش حجم آب، نياز آبی مناطق پايين دستِ سد کرخه چند برابر شده و اکنون اين سد، آب مورد نياز ۱۶۰ هزار هکتار از راضی پايين دست و ۴۰۰ روستا را تامين می کند. نيروگاه سد کرخه بزرگترين سد خاکی ايران و خاورميانه حدود سه سال پيش بدليل کمبود حجم آب تعطيل شد و اکنون برقی در اين نيروگاه توليد نمی شود.

ادعای کوثری درباره عملیات کربلای 4

محمداسماعیل کوثری درباره نقش نهضت آزادی در لو رفتن عملیات کربلای 4 اظهار داشت: این مهم مربوط به سال 65 است.به نوشته مشرق وی با بیان اینکه برخی افراد که اقدام جهت لو دادن عملیات کردند، دستگیر شده بودند، ادامه داد: استکبار جهانی با عوامل خود همیشه فعالیت داشتند و عاملان این موضوع نیز همان موقع دستگیر شدند و اظهارات اخیر بنده هم بر این اساس بوده است. کوثری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دقیقاً عاملین لو رفتن این عملیات چه کسانی بودند؟ گفت: اسامی دقیق افراد در ذهنم نیست اما مطالبی که درباره عوامل لو دهنده عملیات مطرح کردم بر اساس مستندات بوده است. وی به نقش منافقین در لو رفتن عملیات والفجر مقدماتی اشاره و خاطر نشان کرد: در این عملیات هم افرادی بودند که جزو غواص‌های منافقین بودند و اسناد و مدارک بردند و با طراحی باعث لو رفتن عملیات شدند؛ اکنون هم پناهنده هستند.

گفتنی است، محمداسماعیل کوثری فرمانده لشکر 27 محمد رسول الله(ص) در عملیات کربلای 5، در مصاحبه‌ای از نقش نهضت آزادی در جمع‌آوری اطلاعات مربوط به عملیات کربلای ۴ و انتقال این اطلاعات به سرویس‌های جاسوسی غرب و در نهایت دستگاه امنیتی عراق پرده برداشته بود.

اثرات پسته ای توافق هسته‌ای

صنعت پسته آمریکا یکی از بخش هایی است که از توافق هسته ای ایران متضرر می شود، زیرا اگر تحریم ها برداشته شود ایران می تواند شروع به افزایش صادرات پسته خود به آمریکا کند و پسته کاران کالیفرنیا را با چالش مواجه نماید. به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، به نقل از پایگاه خبری بریت بارت، افزایش احتمال انعقاد توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 این نگرانی را در بین فعالان صنعت پسته آمریکا به وجود آورده که توسعه سریع این صنعت و موفقیت آن در بازارها ممکن است در صورت پایان یافتن تحریم های تجاری ایران از سوی سازمان ملل، مختل شود.اگر تحریم ها علیه ایران برداشته شود، ایران می تواند شروع به افزایش صادرات پسته خود به آمریکا کند و پسته کاران کالیفرنیا را با چالش مواجه نماید.

یک احتمال دیگر درباره علت بازداشت بقایی

یکی از نزدیکان احمدی نژاد گفت: اینکه می گویند احمدی نژاد این اواخر از بقایی فاصله گرفته بود، اصلا درست نیست؛ اتفاقا بالاترین سمت را در مجموعه های مربوط به احمدی نژاد و ساختمان ولنجک بقایی دارد. یکی از نزدیکان احمدی نژاد که نخواست نامش افشا شود، در گفت وگو با ایران خبر با بیان اینکه از دلیل قطعی بازداشت بقایی مطلع نیست، گفت: تنها حدس هایی درباره بازداشت بقایی دارم، به عنوان مثال ممکن است شکایت نهاد ریاست جمهوری درباره صندوق رجایی و باهنر دلیل بازداشت وی باشد، رسانه ها هم با توجه به همزمانی مطرح شدن احتمال شکایت متقابل بقایی از آقای جهانگیری، بیشتر به این موضوع پرداخته اند.وی در ادامه با بیان اینکه می توان حدس های دیگری نیز درباره علت بازداشت وی داشت، گفت: ممکن است مسئولیت بقایی در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد نیز علت بازداشت وی باشد، اکنون عامری، مدیر عامل سابق منطقه آزاد کیش در بازداشت است و دولت نیز ادعای تخلفاتی در این حوزه را داشته است.

این منبع آگاه همچنین در پاسخ به گفته برخی اطرافیان احمدی نژاد که مدعی هستند، بقایی این اواخر ارتباط چندانی با رئیس دولت سابق نداشته است، گفت: این ادعا به هیچ عنوان صحت ندارد، بالاترین مسئولیت در ساختمان ولجنک و مجموعه های مرتبط با آقای احمدی نژاد را بقایی داشته است و در واقع مدیریت این مجموعه ها به طور کامل با بقایی بوده است. وی در عین حال درباره سمت مشایی در ساختمان ولنجک گفت: اکنون مشایی هیچ گونه سمتی در مجموعه های مرتبط با احمدی نژاد ندارد اما همچنان مستمر به در دفتر وی رفت و آمد می کند.

این منبع آگاه گفت: از آنجایی که طرفداران احمدی نژاد چند دسته هستند، به صراحت می توانم بگویم اکنون عده ای از نزدیکان وی، از بازداشت بقایی خوشحال نیز شده اند.

کابینه در سایه پیدا شد

هفده عضو سابق دولت احمدی نژاد از جمله طریقت منفرد، فریدون عباسی، مسعود زریبافان، حمیدرضا حاجی بابایی، کامران دانشجو، کامران باقری لنکرانی» و ... با ریاست «مصطفی محمد نجار» وزیر کشورش، تحت عنوان «یکتا» به میدان می آیند. جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی عنوانی است که آنان برای حزبی که قرار است تاسیس کنند، انتخاب کرده اند.

آنها می‌گویند که هیچ ارتباطی با احمدی نژاد نداریم و می‌خواهیم مسیر جدایی را طی کنیم، مسیری که در آن جای ندارد. سؤالی که در این میان مطرح می‌شود، این مسأله است که آیا این حزب تازه تأسیس رابطه با احمدی نژاد نخواهد داشت و بدون او آینده سیاسی خود را شکل خواهد داد یا خیر؟

همچنین فریدون عباسی درباره انتشار اخباری درباره شکل‌گیری حزب یا "جبهه یکتا" که مخفف "جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی" است، با تأیید شکل‌گیری این جبهه اظهارداشت: "یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی" باید در وزارت کشور ثبت شده و مجوز بگیرد لذا فعلا نمی‌توان به "یکتا" عنوان حزب داد.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه گفته شده اعضای کابینه محمود احمدی‌نژاد اعم از محمدنجار، طریقت‌منفرد، حاجی‌بابایی و دانشجو اعضای "جبهه یکتا" را تشکیل داده‌اند، گفت: آقایان طریقت‌منفرد و دانشجو در این جبهه حضور دارند، در مجموع اعضای این جبهه را افرادی تشکیل می‌دهند که سالها سابقه نمایندگی مجلس داشته، تعدادی از آنها وزیر و یا معاون رئیس‌جمهور بوده اند و در دستگاه قانون‌گذاری و اجرایی کشور فعالیت می‌کردند ولی در حال حاضر فعالیت حزبی و گروهی خاصی ندارند. رئیس سابق سازمان انرژی اتمی، جبهه یکتا را "کابینه در سایه"خوانده و تصریح کرد: ما می‌خواهیم برنامه‌هایی را تدوین کرده و آنها را در اختیار مجریان فعلی کشور و یا حتی در اختیار مردم و بخش خصوصی قرار دهیم. وی با اشاره به طرح برخی مسائل درباره شکل‌گیری چراغ خاموش جبهه یکتا هم گفت: شکل‌گیری این جبهه پنهانی نبوده چرا که اگر این گونه بود‌، سخنی از آن به میان نمی‌آمد و رسانه‌ها به آن نمی‌پرداختند.

با هواپیماهای افغانی از ایران به عراق نیرو می برند!

با هواپیماهای افغانی از ایران به عراق نیرو می برند، رئیس کمیته حمل و نقل در پارلمان افغانستان مدعی شد اطلاعاتی دارد که نشان می دهد هواپیمایی افغانستان با همکاری یک شرکت هواپیمایی ایرانی نیروهایی را از ایران به بغداد و نجف عراق منتقل می کند. به نوشته عصرایران " قيس حسن" ادعا کرد دلایلی دارد که نشان می دهد پرواز کابل به مشهد 2 ساعت و 40 دقیقه زمان می برد؛ اما هواپیماهای افغانستان بیش از هشت ساعت در این فرودگاه مشهد باقی می مانند.

این مقام پارلمانی افغانستان اضافه کرد: هنگامی که دلیل این موضوع را از مقامات وزارت حمل و نقل افغانستان پرسیدیم آنها گفتند ما برخی مواقع شبانه به عراق سفر می کنیم و در فرودگاه های نجف و بغداد فرود می آییم.وی افزود: با استفاده از این هواپیماها نیروها را برای جنگ با افراط گراها به عراق جابه جا می کنیم. هم اکنون در عراق، جنگ با داعش در شهرهای مختلف مرکز و شمال عراق در جریان است. شماری از نیروهای داوطلب نیز در کنار نیروهای ارتش عراق در حال جنگ با داعش هستند.

ادامه ماجرای واردات کارگر چینی به کشور

هنوز یک هفته از انتشار خبر ورود ده ها کارگر چینی به کرمان نگذشته است که از شهرستان لامرد در استان فارس خبر می رسد شرکت «ایمیدرو» کارفرمای پروژه «آلومینیوم جنوب» به دنبال دریافت اجازه ورود 100 تا 150 نفر کارگر چینی به کشور برای ساخت این مجتمع صنعتی است.به نوشته ایلنا، یک هفته پس از خبرساز شدن ورود کارگران چینی به پروژه فولاد زرند در کرمان، در نقطه‌ای دیگر از کشور قرار است ده ها کارگر چینی برای احداث بزرگترین مجتمع آلومینیوم خاورمیانه که در لامرد استان فارس در حال ساخت است وارد کشور شوند. منابع کارگری در لامرد استان فارس از درخواست شفاهی نمایندگان شرکت ایمیدرو به عنوان کارفرمای اصلی پروژه آلومینیوم جنوب از طریق اداره کار شهرستان لامرد، برای ورود بیش از 100 کارگر چینی خبر می دهند. بنا بر تأیید رئیس اداره کار شهرستان لامرد، این درخواست توسط نمایندگان ایمیدرو در لامرد تا این لحظه صرفا به صورت شفاهی ارائه شده و مسولین این اداره هم روال درخواست مجوز کار برای نیروی خارجی را به آنها اعلام کرده اند.

نماز آیات برای هزینه های دانشجویان

یکی از کاربران تابناک در «تماس با ما» با اشاره افزایش شدید هزینه دانشجویان شبانه گفته است: جدیدا در سایت دانشگاه اطلاعیه ای مبنی بر هزینه دانشجویان شبانه به چاپ رسیده که اینقدر افزایش این قیمت ها عجیب غریب بود که بر خود نماز ایات را واجب دانسته ام... مسئول عزیز خواهشمندم از شما به عنوان شخص تصمیم گذار در این سایت خبرگذاری پر مخاطب نسبت به عواقب این افزایش قیمتهای دانشگاه ملی و همچنین کاهش وام های دانشجویی و تاثیرات ان بر علم. آینده و توسعه و همچنین رضایت مردم گزارشی را تهیه و به گوش مسئولان بی تدبیر دولت تدبیر برسانید.. امیدوارم قدم های شما در این راه موثر واقع شود... ضمنا کاش در این سایت جای خاصی برای ارسال فایل در پیوست بود... و اینکه در این راه در صورت نیاز من میتوانم کمک کنم.

تبر باغ خواران برج ساز بر پيكره درختان يتيم باغ مظلوم دروس کاربر دیگر تابناک نیز گفته است: باغ دروس واقع در خيابان شهيد يارمحمدي منطقه ٣ شهرداري تهران تا چند وقت پيش اردوگاه تفريحي فرزندان عزيز كميته امداد امام خميني(ره) بود و بعنوان ريه تنفسي اين محله سرسبز و زيبا محسوب مي شد. باغي به جا مانده از دوران قبل از انقلاب با ديواره هاي زيباي سنگي كه چشم هر بيننده اي را به خود جلب ميكرد. داستان از آنجا شروع شد كه چشم برج سازان طمع كار تهران نيز به اين باغ تنها جلب شد و در اقدامي ناباورانه اين مكان را در مزايده اي محدود با ثمن بخس از دست كميته امداد درآوردند و بچه هاي يتيم كه از اين محل استفاده ميكردند را نيز يتيم تر ساختند! جالب اينجاست كه در اقدامي خارق العاده يا بهتر بگوييم خارق العادت در خياباني كه شهرداري فقط مجوز ساخت پنج طبقه بيشتر را به هيچ عنوان نميدهد اين بار نيز به خواسته دلالان برج ساز تمكين كرده و مجوز ساخت برجهاي دوقلوي دروس را براي دلالان باغ خوار صادر كرده است.

تشکیل ستاد انتخابات اصلاح طلبان

رهامی در گفت وگو با جماران گفت: ما در کمیته انتخابات برنامه هایی برای خودمان داریم و همه ی احزاب اصلاح طلب در قالب یک کمیته ی بزرگ در حال فعالیت هستند. در واقع با سایر اصلاح طلبانی که در احزاب فعال نیستند هم جلسات مشترکی داشتیم و در حال برنامه ریزی برای مجلس آینده هستیم.وی گفته: ما در کمیته انتخابات در تلاشیم و استان به استان را بررسی می کنیم تا به یک لیست واحد در هر استان از بین احزاب اصلاح طلب، احزاب محلی و نیروهای شاخص اصلاح طلب و میانه رو برسیم. یک لیست که متشکل از کسانی که به خط فکری آقایان خاتمی، هاشمی، روحانی، عارف و بیت امام وابسته و یا نزدیک باشند. در نهایت این افراد در یک لیست واحد قرار خواهند گرفت که تلاش ما به عنوان یک برنامه استراتژیک این است که در نهایت یک خروجی در تهران و استان ها داشته باشیم.

البته این کار را در انتخابات شورای اسلامی تهران امتحان کردیم و جواب مثبت داد و همه نیروهایی که گرایش به مجموعه ای که ذکر کردم داشتند، نهایتا به یک لیست رساندیم و از این لیست هم 50 درصد رای آوری داشتیم و به غیر از یک مورد که به تعهدات حزبی اش عمل نکرد بقیه افراد به خط فکری شان پایبند بودند و این نتیجه بسیار موفقی بود که تلاش ما این است همین نتیجه را کشوری کنیم. کمیته انتخابات هم اکنون علاوه بر منطقه بندی کشوری که کشور را به 10 منطقه بزرگ و یک منطقه مرکزی و ویژه تقسیم کرده ایم و هر منطقه شامل سه استان شده است. 10 کارگروه هم در داخل کمیته انتخابات نظیر کارگروه زنان، رسانه، جوانان و دانشجویان، مالی و پشتیبانی، احزاب، اقشار و تشکل ها و تعدادی دیگر در داخل کمیته فعال شده اند و مسئول این کارگروه ها تعیین شده است. تقریبا با راه اندازی این مجموعه ای که راه اندازی شده است، ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان در حال شکل گیری است. در حال حاضر چون برای ثبت نام زود است هنوز مشخص نیست چه کسانی ثبت نام می کنند چه کسانی تایید صلاحیت خواهند شد، هنوز به لیست قطعی نرسیدیم، اما تلاش ما این است که با رسیدن به یک لیست واحد کار را ادامه دهیم و این کارگروه ها در نهایت ستاد مرکزی اصلاح طلبان را در تشکیل خواهد داد و در استان ها هم به همین شکل اقدام خواهد شد و آرایش انتخاباتی ما را شکل خواهد داد.

آقایان! «فرهنگ شریف» سازش را فروخت

«فرهنگ شریف» برای درمان بیماری‌اش یکی از سازهایش را فروخت. فروغ بهمن‌پور روزنامه‌نگار قدیمی در این‌باره به ایسنا گفته: استاد فرهنگ شریف در این مدت با بیماری دست و پنجه نرم کرد و مدتی هم در کما بود. با این حال ایشان برای بیمه مشکل داشت و در نهایت، این استاد بزرگ مجبور شد برای تأمین هزینه‌های بیماری خود یکی از سازهایش را بفروشد. متأسفانه هیچ مسئولی از هنرمندان پیشکسوت حمایت نمی‌کند. می‌خواهم در این مراسم اعلام کنم، اگر خدای نکرده اتفاقی برای استاد فرهنگ شریف بیفتد و ایشان از دنیا بروند،‌ اعضای خانه‌ موسیقی حق ندارند، بالای سر پیکر ایشان بیایند و از خودشان و سایر آقایان مسئول تشکر کنند.

فرهنگ شریف از نوازندگان پیشکسوت و برجسته‌ی ساز تار است که در کارنامه هنری‌اش با خوانندگانی مانند اکبر گلپایگانی، ایرج خواجه‌امیری، تاج اصفهانی، غلامحسین بنان، محمدرضا شجریان و ... همنوازی داشته‌ است.

60 درصد آزادراه‌های کشور را قرارگاه خاتم‌الانبیا می‌سازد

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با بیان اینکه هزار و 350 کیلومتر آزادراه توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء احداث می‌شود، گفته: حدود 60 درصد از آزادراه‌های کشور توسط این قرارگاه احداث شده است.

نگرانم مجلس آینده مثل مجلس نهم انقلابی نباشد

حجت‌الاسلام علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه در گفت وگو با فارس گفته: تلاش‌های زیادی می‌شود تا مجلس انقلابی تبدیل به مجلس دیگری شود که این تهدیدی برای آرمان‌های امام و رهبری و مصالح نظام است. لذا شورای نگهبان وظایفی دارد و خواص هم باید معیارهای نماینده در طراز انقلاب را معرفی کنند تا مردم در پای صندوق‌ به نماینده‌ای رای دهند که خواسته‌های آرمانی رهبری را عمل کند. این تکلیف سنگینی برای متدینین است، در خصوص دولت‌ها هم همین گونه است. مردم باید رئیس‌جمهوری را انتخاب کنند که دقیقا بتواند پا به پای رهبری آرمان‌ها و خواسته‌های ایشان را عملی کند و مجلس شورای اسلامی و خبرگان و شورای نگهبان هم باید همین طور باشند. الان هم برداشت ما این است که مردم مصالح نظام را در رأی دادن در نظر بگیرند.

نگرانی از خروج فرانسه از چهارچوب تفاهم لوزان

محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در مورد سخنان مقامات فرانسوی مبنی بر بازرسی تاسیسات نظامی جمهوری اسلامی ایران به نامه نیوز گفته: فرانسوی ها در مذاکرات قبلی یعنی مذاکرات ژنو نیز این رفتارها را از خودشان نشان دادند و خود را نماینده لابی صهیونیستی و عربی می دانستند و این بازی فرانسوی های یک سناریو از پیش تعیین شده بود که در آن زمان که مذاکرات در مراحل آخر بود آن را خوب بازی کردند تا مذاکرات به نتیجه نرسد. گویا فرانسوی ها می خواهند برای مذاکرات 11 تیر نیز چنین مسائلی را مطرح کنند و مسائلی را خارج از بیاینه لوزان را مطرح کرده و فکت شیت خودشان را اعمال کنند، این رفتارهای فرانسه نشان می دهد که آنها اراده‌ای برای حل مسائل ندارند و بیشتر با فشار و طرح مسائلی خارج از حوزه مقررات و قوانین می خواهند امتیازات بیشتری را دریافت کنند.

احتمال ارجاع قالیباف به سازمان بازرسی

رحمت اله حافظی در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران در تذکری پیش از دستور با اشاره به اینکه ایراداتی در گزارش تلفیق بودجه سال 89 شهرداری تهران وجود دارد، گفته: این گزارش با تاخیر چند ساله بعد از سال عملکرد ارائه شده است که جای تامل دارد.

وی با انتقاد از خلاصه شدن گزارش تلفیق، گفته: این گزارش به طور کامل در اختیار اعضای شورای شهر تهران قرار نگرفته است کسی حق ندارد گزارش را خلاصه کند و در اختیار نمایندگان مردم در شورا قرار دهد بلکه باید اعضا از تمامی موارد عملکردی بودجه شهرداری مطلع شوند. اعضای شورای شهر با چنگ و دندان متن گزارش کامل را بدست آورده اند. شهرداری تهران موظف است در مورد تمام بندهای این گزارش، به صورت مکتوب پاسخ ارسال کند تا مورد بررسی قرار گیرد بدون شک در صورت قانع کننده نبودن، گزارش برای سازمان بارزسی کل کشور ارسال خواهد شد.

حمله فتوشاپی وایبری به ظریف!

برخی مخالفان مذاکرات هسته‌ای که این روزها، فضای غیررسمی شبکه‌های مجازی را بستر حملات گسترده به مذاکرات هسته‌ای قرار داده‌اند، تصویر جعلی زیر را در این فضا منتشر کرده‌اند.



تغییر موضع جالب درباره اردوغان

برخی از رسانه‌ها که در نوروز امسال، فشار زیادی را به وزارت خارجه وارد کردند تا به دلیل دخالت ترکیه در مسائل عراق و سوریه برنامه سفر اردوغان به تهران را لغو کند، در چرخشی تقریبا 180 درجه‌ای نگران شکست انتخاباتی اردوغان شده و درباره چرایی این نگرانی نوشته‌اند: توجه به این نکته ضروری است که حزب «عدالت و توسعه» یک حزب اسلامگراست و بالا آمدن آن در دهه اخیر در ترکیه‌ سکولار، شبیه معجزه بود. با وجود تمامی اشتباهاتی که مقامات ارشد این حزب پس از تکیه زدن به کرسی قدرت در این کشور مرتکب شدند، تنش‌های دو طرفه تنها در حد لفاظی‌های رسانه‌ای و نهایتا تضاد منافع ملی در مناطق دیگر بوده است.

اصلاح‌طلبان به دنبال سی کرسی مجلس خبرگان

پارس‌نیوز مدعی شده که اخیرا یکی از سران بانفوذ اصلاحات در جلسه‌ای گفته: «با سازماندهی 500 روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان اگر بتوانیم سی نفر از آن ها را وارد مجلس کنیم، بزرگترین پیروزی برای ما خواهد بود. ما با جوانان نواندیش و نوگرایی حوزه ارتباط برقرار کرده و از این مسیر می خواهیم وارد بحث انتخابات مجلس خبرگان شویم».

زائران امام را اول به جماران ببرید بعد به حرم

سید عزت‌الله ضرغامی در پست اخیر اینستاگرام خود نوشته:

چه باید کرد؟

بعد از سال ها انتظار، پروژه حرم مطهر امام خمینی (ره) به پایان رسید و چشم مردم و زائران آن عزیز سفر کرده به بنای با عظمت، زیبا و خیره کننده آن روشن شد. از مهندسان، پیمانکاران و عوامل فنی و اجرایی تشکر می کنم. خسته نباشند. اینکه معماری حرم و هزینه های انجام گرفته تا چه اندازه با ساده زیستی حصرت امام و توصیه های مکرر ایشان به آیندگان همخوانی دارد، مسأله ای است که فعلاً فضای رسانه ای کشور به آن می پردازد. شبکه های معاند ماهواره ای هم مثل هميشه!

پیشنهاد می شود، حال که این بنا با این اوصاف ساخته شده، تولیت محترم حرم تمام همت خود را صرف ارائه خدمات درخور شأن به مردم نماید.

از مسیرهای دسترسی و پارکینگ ها و سرویس های بهداشتی گرفته تا مدیریت انواع سرویس های ضروری داخل حرم، با جامعیت تدوین شده و با حساسیت بالا نظارت و کنترل شود.

پیشنهاد بعدی این است که بناهای جنبی مثل پاویون و فضاهای تشریفاتی را تا جایی که امکان دارد به رواق ها اضافه کنند تا همه مردم از آن استفاده نمایند.

پیشنهاد سوم آنکه مهمانان خارجی و حتی علاقه مندان فراوان داخل کشور به ویژه نسل های جدید، در اولویت به جماران برده شوند تا به درستی با سیره امام (ره) و نحوه زندگی آن یگانه ی دوران، آشنا شوند.

مدیریت این پروژه، به مراتب از پروژه بنای حرم مطهر، مهمتر و حساس تر است.

پایان‌نامه دکترای تکفیری درباره خواجه نصیر!

رحمت‌الله رضایی از اتباع افغانستان و دانش‌اموخته فلسفه اسلامی در مطلبی با عنوان «فحش‌نامه يا رساله دکتري يک هموطن» در صفحه فیسبوک خود نوشته: رساله دکتري جناب آقاي دکتر شمس الدين الافغاني را مرور مي‌کردم و براي نمونه، قضاوت ايشان را درباره نصيرالدين طوسي ترجمه و نقل مي‌کنم: «طوسي ... کسي بود که مي‌خواست کتاب اشارات ابن سيناي قرمطي را جايگزين قرآن کند، اما نتوانست و مي‌گفت که اين کتاب [يعني اشارات] قرآن خواص است و قرآن، کتاب عوام. ايشان مي‌خواست نمازها را به دو نماز تقليل دهد و أذان را باطل اعلان کند و قبله را به سمت شمال تغيير دهد. وي ساحر بود و بت پرستش مي‌کرد... منکر معاد بود ... طوسي از ملحدين و کافر به خداوند, ملائکه, کتاب‌هاي الهي و انبياء و روز قيامت بود (شمس الدين الافغاني، جهود علماء الحنفيه في ابطال عقائد القبوريه، پشاور، دار الصميعي، 1416, 23؛ به نقل از ابن قيم جوزي ...).

هرچند بجا بود ايشان ادعاهاي خود را مستند به منابع طوسي مي‌کرد، در عين‌ حال، اينجانب که حداقل نزديک به بيست سال است با آثار ابن سينا و نصيرالدين طوسي آشنايي دارم، يقين دارم که تمام اين سخنان آقاي افغاني دروغ محض بوده و چنين مطالبي در هيچ يک از آثار طوسي نيامده است. متأسفانه بقيه اين رساله نيز چيزي بيش از فحش‌نامه‌هاي غيراخلاقي و دروغين ضد فرقه‌هاي گوناگون مسلمانان نيست؛ بدون اينکه به منابع اين فرقه‌ها ارجاع دهد و مهم‌ترين ارجاعات آن در اين گونه موارد به ابن تيميه، ابن قيم و مانند آنان است.

اما نکته در آن است که وقتي مثلا يک رساله دکترا اينگونه است، از مدارس ديگر پاکستان و عربستان چه انتظاري مي‌توان داشت و به ديگر سخنان وي چه اندازه مي‌‌توان اعتماد کرد؟ اخلاق در کجاي پژوهش علمي و ديني ما جاي دارد؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار