یک کارشناس معدن در خراسان جنوبی اعلام کرد: خام فروشی، بلای جان سنگ­های تزیینی و ساختمانی خراسان جنوبی است.
کد خبر: ۶۳۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۹ 20 July 2015

مجتبی محمدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، گفت: یکی از مزیت­های استان، ذخیره 200 میلیون تن ماده معدنی دولومیت است.
وی با بیان اینکه بیشترین حجم معادن در بیرجند، سربیشه و نهبندان است، تصریح کرد: حدود 19 معدن در بیرجند، 34 معدن در سربیشه و 48 معدن در نهبندان است? که میزان استخراج واقعی معادن استان سالانه تقریبا حدود 5.1 میلیون تن است.
این کارشناس معدن در خراسان جنوبی اظهارکرد: کاربرد سنگ­های تزئینی در نماهای ساختمان و در داخل ساختمان بسته به نظر طراحان تقسیم بندی می­شوند، لذا محل کار، شرایط اقتصادی، اقلیم و تخصص پیمانکاران که بتوانند از لحاظ معماری و اجرایی ایده طرح را ارائه و اجرا کنند، اهمیت دارد.
این مدرس دانشگاه افزود:بیشتر مردم تمامی سنگ­های تزئینی و ساختمانی را به نام گرانیت می­شناسند که از لحاظ تخصصی و ساختار سنگ­شناسی و کانی­شناسی اشتباه است.
محمدی تصریح کرد: از دید زمین شناسان سنگ­های تزئینی و ساختمانی به دو گروه سنگ­های درونی و برونی تقسیم می­شود.
محمدی ادامه داد: وزن، جنس، قواره و حتی رنگ بندی سنگ­ها، برش و ساب می­تواند عامل مهم در انتخاب آنها باشد و لازم به ذکراست که شرایط زیست محیطی، اقلیم و فرهنگ نباید نادیده گرفته نشود.
وی یادآورشد: در استان مرمریت­ها، گرانیت­ها، تراورتن­ها و مالون بیشترین کاربرد را دارد و اینکه گرانیت استفاده از آن در هر شرایطی بهترین انتخاب است.
دانشجوی دکتری ژئوتیکنیک با بیان اینکه گرانیت یکی از بهترین سنگ­های تزیینی است، یادآورشد: در حال حاضر در خراسان جنوبی علاوه بر گرانیت، سنگ­هایی مثل تراورتن، مرمر، مالون­ها و اخیرا سنگ­های صنعتی مصنوعی که از تنوع زیادی برخوردار هستند، توانسته نیاز مردم را در استفاده از سنگ­های تزئینی مختلف برآورده سازند.
این کارشناس معدن خاطرنشان کرد: خام فروشی یکی از مشکلات نه تنها در زمینه سنگ­های تزیینی و ساختمانی بلکه در تمامی مواد معدنی است که می­توانیم با ایجاد کارگاه‌های کوچک که نیاز به هزینه­های هنگفتی ندارد، برای فرآوری، ساب، برش و صیقل دادن سنگ­های تزئینی از خروج از این سنگ­ها از استان جلوگیری کنیم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار