اجرای عملیات احیا واصلاح در ۱۸۰ هکتار از مراتع شهرستان کبودراهنگ

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کبودراهنگ از اجرای عملیات اصلاح، احیا و کپه کاری در ۱۸۰ هکتار از مراتع این شهرستان با مشارکت بهره برداران محلی و پیمانکاران بخش خصوصی خبر داد.
کد خبر: ۱۰۲۱۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۳ 10 January 2022
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کبودراهنگ از اجرای عملیات اصلاح، احیا و کپه کاری در ۱۸۰ هکتار از مراتع این شهرستان با مشارکت بهره برداران محلی و پیمانکاران بخش خصوصی خبر داد.

به گزارش تابناک همدان، «ابوالقاسم علی ویردی»  افزود: از این میزان ۱۰۰ هکتار در مراتع روستای «باباخنجر»، ۶۰ هکتار در مراتع «قطار آغاج» و ۲۰ هکتار در روستای «آب‌مشکین» اجرا شده است.

وی اضافه کرد: عملیات احیا و غنی سازی ۴۰۰ هکتار از مراتع کبودراهنگ در سالجاری هدفگذاری شده که ۲۰۰ هکتار توسط اداره منابع طبیعی کبودراهنگ و ۲۰۰ هکتار با مشارکت مردمی اجرایی می‌شود و تاکنون از این میزان در مجموع ۱۸۰ هکتار به پایان رسیده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کبودراهنگ افزود: این طرح‌ها با کندن چاله‌های کوچک هلال شکل با تراکم سطحی مناسب و در فاصله چهار در چهار متر یا ۶ در ۶ متر از یکدیگر، کاشت بذور گیاهان مرتعی در آن و پوشاندن آن‌ها با خاک صورت می‌گیرد.

علی ویردی گفت: عملیات احیا و اصلاح مراتع در زمین‌های شیب دار که امکان حضور ادوات کشاورزی نیست اجرایی شده و این طرح شامل کپه کاری، بذرپاشی، بذرکاری، کودپاشی و مرمت چشمه‌ها بوده که هم اینک عملیات کپه کاری و بذرکاری در حال انجام است.

به گفته وی، تثبیت و کاهش فرسایش خاک، افزایش تولید علوفه خوش خوراک مورد نیاز دام، افزایش ذخیره آبی و نفوذ آن در خاک به کاهش روان آب‌ها از نتایج مثبت کپه کاری است.

وی خاطرنشان کرد: از بین روش‌های تجدید حیات پوشش گیاهی مراتع، کپه کاری از روش‌هایی است که با استفاده از نیروی کار انسانی انجام می‌شود، بنابراین اشتغالزایی و بومی گرایی مزیت‌های مهم اصلاح و غنی سازی مراتع است.

وسعت شهرستان کبودراهنگ ۳۵۰ هزار هکتار بوده که ۱۰۰ هزار هکتار آن عرصه‌های منابع طبیعی این شهرستان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار