چرایی آفت زدگی محصولات کشاورزی استان

کد خبر: ۱۰۴۲۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰ 01 October 2015

به گزارش تابناک ایلام ، مدیر بهبود نباتات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: عدم رعایت اصول ترویجی و پیشگیری کشاورزی از سوی بهره برداران عامل اصلی در آفت زدگی محصولات کشاورزی است.
سیامک بیگی  اظهار کرد: کارشناسان حوزه کشاورزی همواره آموزش های لازم در خصوص بهترین زمان برای کاشت، میزان سموم و آبیاری را به کشاورزان قبل از زمان کاشت و ثمر دهی ارایه می دهند.
وی افزود: در بسیاری از مواقع کشاورزان این آموزش ها را به صورت عملی، دقیق و به موقع اجرایی نمی کنند و یا اینکه در بعضی از سال ها این آموزش ها را رعایت نکرده و در برخی سنوات آن را اجرایی نمی کنند.
بیگی تاکید کرد: همین عدم تناسب در اجرای آموزش های پیشگیری و ترویجی موجب اختلال در روند ثمردهی مطلوب و سالم محصولات کشاورزی باغی وزراعی کشاورزان می شود.
وی تغییر در اقلیم گرمایی استان را از دیگر عوامل بروز و شیوع آفت در بین باغات و مزارع برشمرد و گفت: بهره برداران باید این تغییرات دمایی را مد نظر داشته باشند.
بیگی با توجه به طغیان آفت کرم گلوگاه در باغات انار سیروان، یادآور شد: گرمای بیش از حد هوا و عدم رعایت برخی نکات بهداشتی از سوی کشاورزان بویژه باغداران حاشیه رودخانه سیمره که در همسایگی باغات استان لرستان قرار دارند، موجب طغیان کرم گلوگاه در این باغات شده است.
وی گفت: تنها راه مبارزه با این آفت جمع آوری میوه های آلوده و معدوم سازی آنهاست چرا که این آفت مبازره بیولوژیک و شیمیایی ندارد.
وی خاطر نشان کرد: همچنین استفاده از تله های نوری و رها سازی نوعی حشره موسوم به تریکو گراما نیز یکی از راه های از بین بردن کرم گلو گاه میوه انار است.
بیگی به باغداران انار توصیه کرد: تمیز کردن تاج میوه انار قبل از ثمر دهی یکی از مهمترین راه های پیشگیری از طغیان کرم گلوگاه است و باید برای جلوگیری از سرایت این آفت به دیگر بخش های باغ، میوه های آلوده و آفت زده جمع آوری و معدوم شود.
هر چند هنوز برآورد نهایی از خسارت وارد شده به باغات انار شهرستان سیروان مشخص نشده است، اما به نظر می رسد ارقام حساس انار در برخی باغات بین 50 تا 70 درصد خسارت دیده باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار