دکتر نوعی اقدم، استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل:

خواص استان تا کی می خواهند نظاره گر توقف پروژه های زیربنایی باشند/ اقتصاد مقاومتی به معنای حداکثر کردن تولید و بهره‌وری و حداقل کردن مصرف و هزینه هاست

دکتر حسن نوعی‌اقدم اظهار کرد: پتروشیمی اردبیل، زنجان، کرمانشاه و ایلام دارای یک ردیف بودجه‌ای مشترک بودند اما بعد از گذشت 9 سال پتروشیمی هر سه شهر دیگر در حال راه‌اندازی است اما پتروشیمی اردبیل هنوز درجا می‌زند.
کد خبر: ۱۰۷۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۹ 06 October 2015

دکتر حسن نوعی‌اقدم اظهار کرد: پتروشیمی اردبیل، زنجان، کرمانشاه و ایلام دارای یک ردیف بودجه‌ای مشترک بودند اما بعد از گذشت 9 سال خواص استان تا کی می خواهند نظاره گر غفلت ها باشند/ اقتصاد مقاومتی به معنای حداکثر کردن تولید و بهره‌وری و حداقل کردن مصرف و هزینه هاستپتروشیمی هر سه شهر دیگر در حال راه‌اندازی است اما پتروشیمی اردبیل هنوز درجا می‌زند.

نماینده پیگیر منطقه در زمان استان شدن اردبیل با خاطرنشان کردن اینکه اگر در مجلس هشتم و نهم نمایندگان و مسئولان استان تدبیر و اندیشه‌ای می‌کردند، تاکنون پتروشیمی و منطقه ویژه اقتصادی و گردشگری و راه‌آهن نیز به نتیجه می‌رسید اضافه کرد: در اینجا این سئول مطرح است که خواص استان تا کی می خواهند نظاره گر توقف پروژه های زیربنایی باشند؟!

عضو هیات رئیسه مجلس در دوره هفتم با بیان اینکه نمایندگان مجلس هشتم و نهم و مسئولان اجرایی استان تاکنون باید پتروشیمی و راه‌آهن اردبیل را راه‌اندازی می‌کردند افزود: در مورد هر کدام از این پروژه‌ها گره‌های اساسی در حوزه‌های اقتصادی و فنی وجود دارد که نمایندگان کاربلد و پیگیر می‌توانند به صورت مجدانه موضوع را از طریق دولت و وزارتخانه‌ها دنبال کنند تا زمینه تکمیل و به بهره‌برداری رسیدن این پروژه‌ها فراهم آید.

نوعی‌اقدم با یادآوری تلاش های خود در مجلس چهارم برای استان شدن اردبیل و پیگیری هایش در مورد نظام هماهنگ پرداخت حقوق در مجلس هفتم که در دولت احمدی نژاد فرصت تکمیل آن فراهم نشد ادامه داد: بنده برای اشتغال فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاهی در سراسر کشور طرحی دارم  که در صورت مطرح شدن در مجلس شورای اسلامی، می توان نظر موافق نمایندگان و مسئولان ارشد دولت را جلب کرد تا به صورت عملیاتی بستر و زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان در این کشور فراهم آید.

خاطرنشان می شود که بازنشستگان کشوری و لشگری و تامین اجتماعی و همچنین کارکنان دولت در مقطع زمانی مجلس هفتم خاطره خوشی از افزایش حقوق خود بواسطه اجرای قانون نظام هماهنگ پرداخت حقوق دارند.

دکتر نوعی اقدم تصریح کرد: اکنون نیز مدعی هستم همه فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را می‌توان حتی در شرایط فعلی اقتصاد کشور در قالب کارورزی مشغول به کار کرد و برای آن طرح جامعی دارم که کاملاً قابل اجراست.

نوعی‌اقدم یادآور شد: دولت‌ها معمولا با چنین طرح‌هایی مخالف‌اند و تنها از طریق مجلس و رایزنی با شورای نگهبان می‌توان چنین طرح‌هایی را تصویب و دولت‌ها را به اجرای آن ملزم کرد.

نماینده پرتلاش اردبیل دوره های چهارم و هفتم مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مصلحت این بوده که در این هشت سال در عرصه تعلیم و تربیت خادم این ملت باشم اما اگر در آینده فرصتی وجود داشته باشد به لطف الهی طرح کلیدی و مهم خودم را در حوزه اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مطرح کرده و در عملیاتی کردن آن تلاش خواهم کرد و آن را به نتیجه خواهم رساند، بدیهی است با تصویب و به اجرا رفتن چنین طرح‌هایی دغدغه خانواده‌ها نیز در مورد اشتغال فرزندانشان از بین خواهد رفت.


فهم و اجرای درست اقتصاد مقاومتی ، کلید حل مشکلات در شرایط فعلی کشور

این مدرس دانشگاه های استان در بخش دیگری از سخنان خود با اذعان به اینکه از نظر اقتصادی و منابع درآمدی در کشور در یک شرایط خاص و محدودکننده قرار گرفته‌ایم ادامه داد: در شرایط فعلی امکان فروش نفت محدود است و حتی اگر بخواهیم با قیمت پایین و توسط دلالان بفروشیم برگشت پول آن به داخل کشور با مشکلات و مسائلی روبه‌روست که سبب شده است خزانه کشور به دلیل تحریم‌های بانکی و پولی با وضعیت خاصی روبه‌رو باشد.

وی با بیان اینکه ما در شرایط بسیار سخت و دشوار اقتصادی قرار گرفته‌ایم و شایسته است روی داشته‌های داخلی خودمان مانور دهیم، افزود: در حالی که اقتصاد مقاومتی بهترین مدل برای اداره کشور است، متاسفانه ما دچار روزمرگی شده‌ایم و ضمن ناتوانی در برداشتن گامهای موثر برای نیل به رشد اقتصادی ، چاره‌ای جز اتخاذ سیاست‌های انقباضی نداریم.

استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل ادامه داد: در دولت احمدی‌نژاد با شگردی خاص برخی از این تحریم‌ها را به صورت غیر‌قانونی دور می‌زدند و مبالغی به دست می‌آوردند و به اقتصاد تزریق می‌کردند یا با چاپ پول بدون پشتوانه به حجم نقدینگی و تورم دامن می‌زدند اما سیاست این دولت متفاوت از گذشته است و زمینه‌ای را فراهم کرده که برغم موفقیت در کنترل تورم با رکود بی‌سابقه مواجه هستیم.

نوعی‌اقدم ادامه داد: با وجود اینکه رهبر معظم انقلاب از سال‌ها پیش بارها بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کرده‌اند اما به نظر می‌رسد دولت‌ها این اصل را باور ندارند یا متوجه ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی نیستند به طوریکه تاکنون هیچ یک از اصول و مبانی آن در دولت‌های گذشته و فعلی عملی نشده است.

وی رکن رکین اقتصاد مقاومتی را انضباط در مصرف و مدیریت هوشمند هزینه ‌ها توصیف کرد و یادآور شد: معنای واقعی اقتصاد مقاومتی حداکثر کردن تولید و بهره وری در کشور توام با حداقل کردن هزینه ها و درست مصرف کردن است.

نوعی اقدم اضافه کرد: به عبارت دیگر حداکثر تولید و بهره‌وری باید مدنظر بوده و با حداقل مصرف و هزینه‌ها بتوانیم اقتصادمان را با تاکید بر امکانات داخلی سر پا نگه داریم، بنابراین یکی از ضرورت‌های اقتصاد مقاومتی وابسته کردن کامل هزینه‌های جاری کشور به درآمدهای غیر‌نفتی و اتکا هزینه‌های عمرانی به درآمدهای نفتی است.

عضو هیئت رئیسه مجلس هفتم عنوان کرد: اگر ما بتوانیم اقتصاد مقاومتی را پیاده کنیم قطعاً بسیاری از مشکلات از بین می‌رود وگرنه با شرایطی بدتر در حوزه اقتصادی روبه‌رو می‌شویم و از همین روست که باید چاره‌جویی کرد تا معضلات اقتصادی کشور فوراً حل شود تا خدای نکرده مشکلات اجتماعی جدید ایجاد نشود.

استاد اقتصاد دانشگاه های اردبیل با یادآوری اینکه اگر بحران اقتصادی شدت بگیرد قطعاً به دنبال آن بحران اجتماعی نیز جامعه ما را فرا می‌گیرد ادامه داد: شکم گرسنه چیزی حالی‌اش نمی‌شود و در صورت گسترش فقر و بیکاری در جامعه قطعاً آسیب‌های آن دامن همه را می‌گیرد.


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
باسلام.اقای دکتر دز مورد ثبات و بهره وری نیرو در استان هم صحبت بفرمایید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
پتروشیمی رو هم نمایندگانی چون شما به اردبیل آوردند. پروژه ای که توجیه اقتصادی ندارد..
پاسخ ها
اردبیلی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
آقای عزیر چطور پتروشیمی در اراک و تبریز و کرمانشاه و بروجرد و .... غیره توجیه اقتصادی دارد ولی در اردبیل توجیه اقتصادی پیدا نمی کند؟؟؟؟
مغانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
با تشکر آقای دکتر از سخنان صريح و شيوایتان، بلی این استان می طلبد به افراد توانمند و صاحب فکر و برنامه بها دهد تا با برنامه و پيگيری مصرانه از داشته هايمان که غنی هم هست برای توليد ثروت و اشتغال در جوامع گامهای موثری برداشته شود
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار