پایان مرمت فاز اول بام بازار سنتی، قجری و تاریخی اراک

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از پایان فاز اول مرمت بام بازار سنتی تاریخی اراک‌ خبر داد.
کد خبر: ۱۱۴۳۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۳ 16 December 2023

به گزارش تابناک مرکزی،حسین محمودی افزود: این مرمت شامل برچیدن پوشش فرسوده، آواربرداری و پاک سازی و مرمت طاق و لنگه‌کاری جزی و آسیب دیده و عایق‌کاری سنتی با اعتباری بالغ بر 40 میلیارد ریال به اتمام رسیده است.
وی اظهار داشت: لازم است با هدف جلوگیری از تخریب احتمالی و حفظ سراهای بازار تاریخی اراک، این مجموعه‌های ارزشمند مرمت و بازسازی شود.
محمودی افزود: مجموعه‌ بازار اراک نقشه‌ای از پیش طراحی شده دارد و بر خلاف سایر بازارها، مسیر آن آزاد و منحنی نیست، بلکه مسیرها منظم و دارای تقارن هندسی هستند. این بازار دارای دو محور عمود بر هم است که یکی محور شمالی‌جنوبی به طول ۷۲۰ متر و دو ورودی یکی در شمال و یکی در جنوب و دیگری محور شرقی‌غربی به طول ۲۰۰ متر و دارای ۸ گذر و ورودی شرقی‌غربی است. گذرهای فرعی عمود بر دو گذر اصلی ساخته شده‌اند.
معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی: با پیش‌بینی احتمال وقوع بارش‌های پاییزی و زمستانی و همچنین لزوم حفظ و نگهداری بازار سرپوشیده اراک، مرمت بام این بنای تاریخی در اولویت کار این اداره کل قرار گرفت.
بازار تاریخی اراک مربوط به دوره قاجاری است که دارای ۲۰ سرا و تیمچه، که هر یک از سراها و تیمچه‌ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص هستند. که در تاریخ دهم آبانماه 1355 با شماره ثبت 1285 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار