رسالتي سنگين بر دوش شوراي نگهبان

با شروع فرايند هر انتخابات در كشور فعاليت هاي سنگين هيات هاي اجرايي و نظارتي نيز آغاز مي شود و حاشيه هاي پيرامون انتخابات حول اين دو هيات نيز افزايش مي يابد.
کد خبر: ۱۶۵۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱ 18 January 2016

رسالتي سنگين بر دوش شوراي نگهبان

سيد مرتضي حسيني

با شروع فرايند هر انتخابات در كشور فعاليت هاي سنگين هيات هاي اجرايي و نظارتي نيز آغاز مي شود و حاشيه هاي پيرامون انتخابات حول اين دو هيات نيز افزايش مي يابد.

اما در اين ميان شاهد آن هستيم كه عده اي در زمان انتخابات به دليل اينكه به اهداف خود نمي رسند و سيستم نظارتي با قوت تمام و ادله كافي نسبت به تاييد يا رد داوطلبين انتخابات اقدام مي كنند به دنبال ايجاد حاشيه و،اختلاف افكني و غبار آلود كردن فضا مي روند.

شوراي نگهبان در طول همه اين سال هاي گذشته از بدو تاسيس تا كنون با وجود همه فراز و فرود ها ، توانسته با محوريت تعقل و خردورزي تصميمات به جا و صحيحي را اتخاذ نمايد و به جامعه اين پيام را منتقل نمايد كه حافظ منافع نظام و مردم كشور هستند.

در اينجا براي آن عده اي كه اين روزها بي محابا همه نوع اقدامي را براي تخريب اين نهاد ارزشي و انقلابي بكار بسته اند اهميت و جايگاه شوراي نگهبان را از بيانات حضرت امام خميني(ره) و امام خامنه اي(مدظله العالي) گوشزد نماييم:

امام بزرگوارمان در تاریخ 25/2/1363 در پیامی فرمودند: « توهین به فقهای شورای نگهبان ، امری خطرناک برای کشور و اسلام است.» يا در جايي ديگر مي فرمايند: "من با نهاد شوراي نگهبان صددرصد موافقم و عقيده‏ام هست كه بايد قوي و هميشگي باشد. "(11/06/1363)

حضرت امام خمینی(ره) برای نشان دادن ارزش و اهمیت قانونی که از نظر شورای نگهبان عبور کرده است، مخالفان با قانون مورد تایید شورای نگهبان را دانسته یا ندانسته مخالفان اسلام می دانند و می فرمایند: "درکشوری که قانون حکومت نکند، خصوصاً، قانونی که قانون اسلام است، این کشور را نمی‏‌توانیم اسلامی حساب کنیم. کسانی که با قانون مخالفت می‏‌کنند،اینها با اسلام مخالفت می‏‌کنند. کسانی که با مصوبات مجلس بعد از اینکه شورای نگهبان نظر خودش را داد باز مخالفت می‏‌کنند، اینها دانسته یاندانسته با اسلام مخالفت می‏‌کنند. "(18/ 03/1360)

مقام معظم رهبري نيز بارها در سخنراني هاي خود به جايگاه ويژه اين شورا و لزوم تبعيت از قانون و آنچه بصورت خرد جمعي از تصميمات اين شوراي فقهي و حقوقي بر مي آيد تاكيد داشته اند. ايشان در يكي از سخنراني هاي خود پيرامون شوراي نگهبان مي فرمايند: این نهاد(شورای نگهبان) براساس قانون، موظف است از ورود ناخالصی‌ها به ارکان نظام، جلوگیری کند و اگر شورای نگهبان این وظیفه را برعهده نداشت، یقینا نظام دچار مشکلات فراوان می‌شد، البته ممکن است در این روند اشتباهی هم رخ دهد، اما نباید با تبلیغات سیاسی، کلیت این نهاد عظیم و وظیفه قانونی آن را در تعیین صلاحیت‌ها زیر سوال برد.

چنانچه در قانون اساسی، این مسئولیت بر عهده شورای نگهبان گذاشته نمی‌شد، معلوم نبود با برداشت‌های مختلف از قانون اساسی، چه مشکلات بزرگی برای کشور و جامعه پیش می‌آمد..... یک دسته دیگر به دلیل مخالفت با نظر شورای نگهبان در مورد صلاحیت افراد در مرحله مختلف انتخابات با این نهاد مخالفند، همچنانکه هر محکومی نسبت به حکم قاضی در مورد خود، مخالف است؛ این دسته نیز با استفاده از روش‌های گوناگون تبلیغاتی-سیاسی و گاهی با اهانت، شورای نگهبان را زیر سوال می‌برند که البته اگر این اقدامات با اهانت، همراه شود، مسئولان مختلف نظام و قوای سه‌گانه، موظف به جلوگیری از آن هستند.(بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای نگهبان79/4/28)

امروز و بار ديگر با توجه به شروع روند تاييد صلاحيت داوطلبين انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري حمله ها، فشارها و انواع تهمت ها به اين نهاد انقلابي را شاهد هستيم.

روي سخنم با افرادي است كه اين گونه تخريب ها را مديريت مي كنند و بدان دامن مي زنند: بدانيد كه مردم ما اعتماد كاملي به عملكرد اين مجموعه دارند و قطعا اگر تصميمي براي ورود و يا عدم ورود عده اي به عرصه انتخابات توسط هيات هاي نظارت گرفته مي شود ادله متقن و كافي وجود داشته و بدون نگاه هاي سياسي و گروهي آنچه رضاي خدا بوده را عمل كرده اند.

طبيعتا اگر خطا و نقصاني هم اتفاق بيفتد مسير رسيدگي به آن را خود قانون تعيين كرده و قطعا در صورتي كه هر كدام از كانديداها ادله كافي براي تاييد صلاحيت داشته باشند اين كار همان گونه كه بارها نيز اتفاق افتاده- صورت خواهد پذيرفت.

آناني كه صيانت از كيان كشور و حفظ منافع ملي برايشان از اهميتي نداشته هر بار اين گونه حاشيه سازي ها را براي بر هم زدن نظم جامعه مطرح مي كنند اما بايد بدانند كه مسير اين انقلاب روشن است و سنگ اندازي آنان به اين كوه با عظمت خدشه اي وارد نخواهد كرد.

والسلام علي من اتبع الهدي

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
تو خودت صلاحیتت تایید شد یا رد؟
تابناک داره برای تو تبلیغ می کنه الان ؟!

مسخره ست
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار