شرایط جدید برای پیش‌فروش خودرو

کد خبر: ۲۱۴۲۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰ 18 April 2016
با گذشت حدود ۱۳‌ماه از ارائه پیشنهاد وزارت صنعت به هیأت وزیران، سرانجام معاون اول رئیس‌جمهوری آیین‌نامه اجرایی جدید قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را برای اجرا به وزارت صنعت و سازمان ملی استاندارد ابلاغ کرد. با ابلاغ این آیین‌نامه که در ۳۲ماده تدوین و ابلاغ شده است، تکالیف تازه‌ای برای تولید‌کنندگان داخلی و وارد‌کنندگان خودرو در مراحل فروش و خدمات پس از فروش خودرو و جلب رضایت مشتریان تعیین و وزارت صنعت و سازمان استاندارد ملزم به رعایت این ضوابط شده‌اند.
درحالي‌كه تا‌كنون تأمين مالي عرضه‌كنندگان خودرو با سرمايه ناشي از پيش‌فروش خودروها و وجوه دريافتي مشتريان ازجمله علل تأخير يا ناتواني در تحويل خودروهاي وارداتي و توليد داخل بوده است، اما براساس ماده5 آيين‌نامه جديد، عرضه‌كننده خودرو موظف شده قبل از اقدام به پيش‌فروش خودرو مجوز مربوط شامل تعداد خودروهاي قابل عرضه را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دريافت كند.

همچنين برخلاف رويه كنوني، پيش‌فروش خودرو، براساس ماده6 اين آيين‌نامه، عرضه‌كننده خودرو موظف شده است تا همه مشخصات خودرو مورد نظر از قبيل نشان تجاري، نوع، تيپ، رنگ و شرايط موضوع قرارداد مانند قيمت فروش، نرخ سود، مشاركت، تاريخ تحويل خودرو با تعيين ماه و هفته تحويل، خسارت تأخير در تحويل، فهرست متعلقات الزامي همراه خودرو مانند راديوپخش، چرخ زاپاس، جك، آچار چرخ، كفپوش متحرك، مثلث خطر و تجهيزات درخواستي و يك نسخه از اصل قرارداد را به مصرف‌كننده ارائه دهد.

براساس ماده8 اين آيين‌نامه عرضه‌كننده خودرو موظف شده است تا هرگونه تغيير در شرايط عرضه نسبت به شرايط مندرج در قرارداد را به استثناي الزامات قانوني با رضايت كتبي مصرف‌كننده در الحاقيه قرارداد منعقده قبل از ارسال دعوتنامه تكميل وجه قيد كند و به تأييد طرفين قرارداد برساند.

در ماده 15اين آيين‌نامه نيز مدت زمان تعهد خدمات شامل تعميرات و تأمين قطعات، 10سال بعد از فروش آخرين دستگاه خودرو از همان نشان تجاري و نوع خودرو توسط عرضه‌كننده اعلام شده است.ارائه خودرو جايگزين به مشتريان تكليف ديگري است كه براساس ماده17 اين آيين‌نامه مدنظر قرار گرفته است. براساس اين ماده عرضه‌كننده موظف است چنانچه رفع عيوب خودرو در دوره تضمين(گارانتي) كه ناشي از خسارت حاصل از حادثه يا تصادف نباشد و بيش از 2روز كاري يا زمان استاندارد تعميرات تأييد شده به طول انجامد، به تأمين خودرو مشابه جايگزين در طول مدت تعميرات و درصورت عدم‌امكان، پرداخت خسارت حق توقف خودرو به شرح مفاد اين آيين‌نامه اقدام كند.

در ماده23 اين آيين‌نامه نيز آمده است: عرضه‌كننده موظف است نمايندگي مجاز را ملزم كند تا ضمن تسليم صورتحساب به مصرف‌كننده، خدمات ارائه‌شده خودرو به‌مدت 2‌ماه يا 3هزار كيلومتر، هر كدام كه زودتر فرا برسد و قطعات را به‌مدت 6‌ ماه يا 10هزار كيلومتر هر كدام كه زودتر فرابرسد، تضمين كند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار