دانشگاه شیراز و ترکیه همایش مشترک برگزار می کنند

دبیر علمی نخستین همایش بین المللی نقش ادیان در اخلاق جنگ، صلح، عفو و دوستی گفت: این همایش با مشارکت دانشگاه های شیراز و بیلگی ترکیه با هدف استقرار صلح پایدار و محکومیت تروریسم در دو نوبت به میزبانی این دو دانشگاه برگزار می شود.
کد خبر: ۲۵۲۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۵ 28 June 2016
تابناک فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه شیراز: حجت الاسلام دکتر سعید رحیمیان در این باره افزود: نخستین همایش بین المللی با این عنوان اردیبهشت 1396 با حضور محققان داخلی و خارجی در شیراز و دومین همایش بین المللی شش ماه بعد با مشارکت دانشگاه بیلگی ترکیه در این کشور برگزار می شود.
رئیس مرکز پژوهشهای فرهنگ اسلامی دانشگاه شیراز گفت:'بنیان های نظری صلح، عفو و دوستی از منظر ادیان، صلح، عفو و دوستی، تاریخ و سیاست منطقه خاورمیانه با تکیه بر نقش ادیان وجلوه های صلح گرایی ادیان در هنر، معماری، ادبیات از محورهای برگزاری این همایش های بین المللی است.
رحیمیان اظهار کرد: در نخستین همایش بین المللی که به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار می شود، پژوهشگران درباره پیوندهای عفو و صلح و دوستی و موضوع هایی مانند محیط زیست و سلامت و نقش رسانه ها و نهادها در دستیابی به صلح به تبادل نظر علمی می پردازند.
دبیر علمی نخستین همایش بین المللی نقش ادیان در اخلاق جنگ، صلح، عفو و دوستی ادامه داد: تدوین و تنفیذ اخلاق جنگ، گام نخست برای مهار و محدود کردن و قاعده‌مند سازی جنگ و از بین بردن تروراست.
وی ادامه داد: دانشمندان این رشته از اخلاق تلاش دارند تا با استفاده از دیدگاه‌های عرفی و دینی مشروعیت جنگ را محدود به دفاع و شیوه جنگ را از رویکردهای سبعانه و کشتارهای دسته جمعی و غیر اخلاقی پاکسازی کنند.
دبیر علمی نخستین همایش بین المللی نقش ادیان در اخلاق جنگ، صلح، عفو و دوستی گفت: اخلاق جنگ، یا جنگ را ممنوع و یا دامنه و شدت آن را محدود می‌کند و بنابراین گام نخست را برای استقرار صلح پایدار برمی‌دارد.
رحیمیان اظهار کرد: عفو در روابط اجتماعی و سیاسی گام دوم در راه برقراری صلح پایدار است؛ عفو در حوزه عمومی می‌تواند هم مانع ادامه جنگ و کینه‌ورزی سیستماتیک یعنی جنگ سرد بشودو هم تبدیل صلح سرد به صلح دوستانه را تمهید کند.
وی افزود: با تبیین دینی، فلسفی و اخلاقی دوستی در روابط اجتماعی، بین المذاهب و بین الملل میتوان به تغییر پارادایمی روابط جمعی مدرن و در نتیجه به صلح پایدار در سطح جامعه و در ساحت روابط جهانی کمک کرد.
دبیر علمی نخستین همایش بین المللی نقش ادیان در اخلاق جنگ، صلح، عفو و دوستی گفت: در حاشیه برگزاری این همایش، کارگاه های آموزشی پژوهشی با موضوع های پژوهش تطبیقی ادیان دراخلاق جنگ ، صلح ، عفو و دوستی، شیوه های طرح و تبلیغ اسلام درغرب بایسته ها و چالش های پیش روی آن و عذر و عفو در سیاست: دیدگاهی دینی و تطبیقی و نشست علمی اخلاق جنگ، صلح، عفو و دوستی با محوریت تعلیم و تربیت و روانشناسی برگزار می شود.
رحیمیان اظهار کرد: در کنار این فعالیت ها ضمن تفاهم نامه ای بین مرکز پژوهش های فرهنگ اسلامی دانشگاه و موزه صلح تهران بنا شد موزه صلح شیراز به عنوان دومین موزه صلح کشور در دانشگاه شیراز افتتاح شود.
وی ادامه داد: طرح بنای ستون صلح و دیوار یادبود صلح در این شهر نیز به تصویب رسیده و معرفی شیراز به عنوان پایتخت صلح ایران اسلامی در دستور کار کمیتۀ علمی و اجرایی و شورای سیاستگزاری همایش قرار گرفته است.
دبیر علمی نخستین همایش بین المللی نقش ادیان در اخلاق جنگ، صلح، عفو و دوستی گفت که نخستین دوره این همایش با حمایت مالی دانشگاه های شیراز، آزاد اسلامی واحد شیراز و دانشگاه هنر شیراز برگزار می شود.
وی ادامه داد: موزه صلح تهران، اتاق فکر استان فارس، اداره کل آموزش و پرورش فارس، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، پژوهشکده اخلاق صلح، دادگستری کل استان فارس، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، بنیاد نخبگان استان فارس، مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم فناوری و شهرداری شیراز حامیان معنوی این همایش بین المللی هستند.
رئیس مرکز پژوهشهای فرهنگ اسلامی دانشگاه شیراز گفت: پژوهشگران برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت اینترنتی همایش به نشانی www.ethicswp.ir مراجعه کنند.
پیش از این همایش اخلاق مهار جنگ، اخلاق صلح و اخلاق عفو و دوستی روزهای بیست و یکم و بیست و دوم اردیبهشت 95 در شهر شیراز برگزار شد که سطح این همایش ملی بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار