معاون آب منطقه‌ای خراسان جنوبی:

۴۸۰ روستای خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی می‌شوند

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۴۸۰ روستای بالای ۷۰ خانوار در استان خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی می‌شود.
کد خبر: ۳۰۴۰۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵ 29 September 2016

به گزارش خبرنگار تسنیم از درمیان، سعید سروری در نشست مشترک علمای تشیع و تسنن خراسان جنوبی با رویکرد ترویج مصرف بهینه منابع آب اظهار داشت: متوسط بارندگی سالانه استان خراسان جنوبی 100 میلیمتر در سال است که با توجه به 16 سال خشکسالی متوالی از 140 میلیمتر سالهای گذشته به 100 میلیمتر کاهش یافته است. در حالی که متوسط بارندگی کشور 250 میلیمتر و متوسط جهانی 850 میلیمتر است.

وی تصریح کرد: در استان خراسان جنوبی 3 هزار و 248 حلقه چاه، 6 هزار و 250 رشته قنات و 2 هزار و 189 دهنه چشمه وجود دارد که در طول سال یک میلیارد متر مکعب آب از آنها برداشت می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در وضعیت نرمال برداشت از منابع هر دشت 40 درصد است اما در حال حاضر این برداشت به 60 درصد رسیده است و این وضعیت را بحرانی کرده است به طوری که شاهد نشست دشت سرایان هستیم.

سروری افزود: با افزایش جمعیت طبعاً نیازها افزایش می‌یابد و ما باید توازن را برقرار کنیم و مصارف را مدیریت کنیم. در حال حاضر 90 درصد آب در بخش کشاورزی، 5 درصد مصرف شرب، 2 درصد صنعت و 3 درصد سایر بخشها استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در استان خراسان جنوبی 40 نقطه مطالعاتی داریم که 17 محدوده آن آزادند و اکثراً خالی از سکنه و کویری است و 21 محدوده ممنوعه و 2 محدوده ممنوعه بحرانی است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی یادآور شد: در سه سال گذشته توانستیم از طریق جلوگیری از حفر چاههای غیرمجاز و نظارت بر برداشت آب از چاههای مجاز 63 میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی کنیم.

سروری تصریح کرد: بهترین راهکار مدیریت منابع موجود، استفاده صحیح از منابع آبی موجود است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار