شهر یاسوج با کمبود اماکن فرهنگی و هنری مواجه است

کد خبر: ۳۴۱۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰ 10 December 2016
رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهر یاسوج با کمبود شدید زیرساختها و اماکن فرهنگی و هنری مواجه است.

به گزارش خبرنگار مهر، شریف اسلامی بعد از ظهر پنجشنبه در نشست هم اندیشی هنرمندان با شهردار یاسوج افزود: اگر تعداد اماکن فرهنگی و هنری همچون مساجد، فرهنگسرا، سالن تئاتر، سینما، کتابخانه و ... در هر جامعه ای بیشتر شود، قطعا نیاز به ساخت و توسعه زندانها و... وجود ندارد.

وی ضمن تقدیر از نگاه فرهنگی شهردار یاسوج، هدف از برگزاری این نشست را هم اندیشی و تدوین راهکارهایی برای کاهش ضعفها و آسیب های فرهنگی و ارتقای فرهنگ شهرنشینی دانست و اظهار داشت: هنرمندان آماده اند تا در مسیر حل مشکلات فرهنگی جامعه و کمک به ارتقای فرهنگی شهر یاسوج که شهری نوپاست گام بردارند.

اسلامی به سابقه کوتاه شهرنشینی در شهر یاسوج اشاره کرد و گفت: شهر یاسوج مشکلات فرهنگی زیادی دارد و از جمله این مشکلات می توان به وجود و افزایش آسیب های اجتماعی در شهر و بویژه در حاشیه شهر یاسوج اشاره کرد.

وی تصریح کرد: مهاجرت و حاشیه نشینی در شهر یاسوج روبه افزایش است و این در حالی است که نا آشنایی برخی از ساکنین این مناطق با فرهنگ شهرنشینی مشکلات عدیده اجتماعی و عمرانی برای شهر ایجاد کرده است.

وی ساخت و سازهای غیرمجاز و ایجاد سکونتگاههای غیر رسمی و همچنین ایجاد مشاغل کاذب را از جمله این مشکلات عنوان کردو گفت: بخش زیادی از این مشکلات ناشی از ضعف فرهنگی است.

رئیس حوزه هنری استان اظهار کرد: یک شهر با شهروندانش شهر است نه با ساختمان ها، میدان ها و خیابانها و اگر یک شهر روح فرهنگی نداشته باشد، شهری مرده است.

اسلامی مسئولیت اجتماعی هنرمندان در قبال مسائل فرهنگی زیست بوم خود را یادآور شد و تصریح کرد: نیاز است در چنین وضعیتی همه هنرمندان به مسائل فرهنگ شهروندی و ارائه راهکار برای حل مشکلات ورود کنند و در تسهیل گذار جامعه از زندگی عشیره ای به زندگی شهری نقش آفرینی کنند.

وی با اشاره به مبحث پنجره شکسته در حوزه جرم شناسی تاکید کرد: هنرمندان به عنوان چشم های بینای جامعه باید پنجره های شکسته را شناسایی و ترمیم کنند.

مشارکت هنرمندان در توسعه فرهنگ شهروندی ضروری است

شهردار یاسوج هم در این نشست بر مشارکت هنرمندان در زمینه توسعه فرهنگی شهر یاسوج تاکید کرد و گفت: با زبان ماندگار و تاثیرگذار هنر می توان بسیاری از معضلات را برطرف کرد.

محمد علی جاوید افزود: بسیاری از مشکلات در شهرها از جمله ساخت و سازهای غیرمجاز، سد معبر و ... ناشی از ناآگاهی و ضعف فرهنگ شهروندی است که لازم است هنرمندان به این عرصه ورود کنند.

وی راه اندازی مدیریت فرهنگی و هنری در شهرداری را از جمله اقدامات انجام گرفته برای توسعه فرهنگی شهر عنوان کرد و گفت: تشکیل شورای فرهنگ عمومی شهر نیز در دستور کار است که به زودی کار خود را آغاز می کند.

جاوید شهر را یک موجود زنده دانست و اظهار کرد: شهری می تواند مکانی آرام و امن و بستری برای رشد شهروندانش باشد که پر از امید، همدلی، نشاط و مشارکت مردمی باشد.

وی همچنین تعیین روز یاسوج را از اقدامات مهم فرهنگی شهرداری عنوان کرد و بر مشارکت هنرمندان در برگزاری برنامه های این روز در ۱۵ اردیبهشت تاکید کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار