مدیرکل دامپزشکی یزد خبر داد:

تولید روزانه ۲۸۱ تن شیرخام در یزد

مدیرکل دامپزشکی یزد با اشاره به تولید اهمیت ترویج فرهنگ تولید شیرخام با بارمیکروبی کم در استان یزد گفت: روزانه ۲۸۱ تن شیر خام در یزد تولید می‌شود.
کد خبر: ۴۸۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶ 16 June 2015
به گزارش تابناک یزد، علی‌‌اکبر حدادزاده در جلسه کمیته ارتقای بهداشت شیرخام استان یزد با بیان اینکه مصرف شیر به عنوان شاخص کلیدی رشد و توسعه جامعه محسوب می‌شود، اظهار داشت:  سرانه مصرف شیر در استان یزد بین 60 تا 75 کیلوگرم است.

مدیرکل دامپزشکی یزد با اشاره به انتقال 40 درصد از بیماری‌ها انسان از طریق دام گفت: هرچه کیفیت شیر بالاتر برود محصولات لبنی مناسب‌تر با ماندگاری بیشتر تولید می‌شود.

حدادزاده با اشاره به نقش موثرمصرف شیر در کاهش بسیاری از بیماری‌ها افزود:  بیش از 65 درصد از فرآوردهای خوراکی در کشور به فرآوردهای شیری اختصاص دارد.

وی ارتقای سطح بهداشت شیرخام، کاهش بار میکروبی شیرخام و حذف عوامل بیماری‌های مشترک دام و انسان را از جمله اهداف و برنامه‌های دامپزشکی استان یزد در جهت ارتقای کیفیت شیرخام در استان عنوان کرد.

وی با اشاره به تولید 190 هزار تن شیر در استان یزد، در سال گذشته تصریح کرد: روزانه بیش از 193 تن شیر از استان یزد به خارج از استان صادر می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد عنوان کرد: در استان یزد 37 ایستگاه جمع آوری شیر وجود دارد که از این تعداد ایستگاه بیش از 281 تن شیر جمع‌آوری می‌شود.

حداد زاده حمل و نقل صحیح شیر، استاندارد‌سازی ایستگاه‌های جمع‌آوری شیر، سلامت دام، بهداشت دام و دوشیدن صحیح شیر را از جمله اقدامات موثر در جهت کاهش بار میکروبی شیرخام در استان عنوان کرد.

وی با بیان این مطلب که بارمیکروبی شیر به منظور آلودگی شیر و عدم استفاده از آن نیست افزود: نمونه‌برداری‌های دوره‌ای از سال 89 تا کنون، انجام آزمایشات دوره‌ای، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مسئولان فنی و آموزش دامداران استان یزد از جمله برنامه و اقدامات اداره کل دامپزشکی استان یزد در جهت تأمین سلامت بیشتر شیرخام در استان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار