حق زیستی رودخانه کنگیروکشاورزی ایوان

معاون طرح و توسعه شرکت امور آب منطقه ای ایلام گفت: دراجرای طرح های کشاورزی رودخانه کنگیر ایوان حفظ حق زیستی رودخانه و کشاورزان حق آبه بر قدیمی در استفاده از روان آب ها دراولویت اصلی قرار دارند.
کد خبر: ۵۱۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴ 23 June 2015
علی پوراحمد گفت: در اجرای طرح های کشاورزی رودخانه کنگیر ایوان، میزان آب آورد ، رژیم رودخانه و حجم اصلی آب این رودخانه در نظر گرفته شده است تا ضمن مشروب شدن اراضی کشاورزی بستر رودخانه نیز دچار خشکیدگی نشود.

وی افزود: در طرح های اجرا شده کشاورزی با تکیه بر آب این رودخانه همه موارد با نظارت و مطالعه دقیق کارشناسان امور آب اجرایی شده و آب این رودخانه علی رقم کاهش نسبت به سال های گذشته با توجه به خشکسالی های سال های اخیر، جوابگوی اراضی کشاورزی و باغی این منطقه است.

وی در خصوص اجرای طرح های جدید نیز گفت: طرح های جدید بایستی با نظر کارشناسان امور آب انجام پذیرد چرا که این رودخانه دیگر جوابگوی طرح های کلان نیست و طرح های کوچک نیزبسته به ابعاد و حجم طرح و حق آبه زیستی رودخانه و میزان آب آورد آن با صلاح دید کارشناسان امور آب و میزان آب تعیین شده از سوی آنان باید اجرا شود.

چهار طرح کشاورزی با مجموع یک هزار و 20 هکتار اراضی باغی جدید و قدیمی از آب این رودخانه استفاده می کنند.

هرچند آب رودخانه کنگیر ایوان در مقاطع مختلف با توجه به میزان گرما، رطوبت محیط، بارندگی و نزولات جوی متفاوت است اما در مجموع میانگین حجم آب این رودخانه 50میلیون متر مکعب است که 20 میلیون متر مکعب آن در محل سد کنگیر جمع می شود و 30 میلیون متر مکعب نیز به عنوان روان آب برای کشاورزان بهره بردار و حق زیستی رودخانه در بستر این رود جاری است.

سرپرست جهاد کشاورزی ایوان نیز در خصوص طرح های اجرا شده بر روی رودخانه کنگیر در این شهرستان گفت: هم اکنون چهار طرح در ابعاد و حجم های گوناگون از آب این رودخانه بهره مند هستند.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار