آمار جالب از نگرش مردم آمریکا نسبت به ایرانیان در نظرسنجی ها

کد خبر: ۵۱۹۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰ 04 November 2017
به ‌رغم نگرش غیردوستانه آمریکایی‌ها به ایران، به طور کلی مردم آمریکا طرفدار دیپلماسی در رابطه با ایران بوده و حمایت از برجام در آمریکا در حال افزایش است.

به گزارش «تابناک»؛ وبسایت ری‌تینک مدیا در گزارشی از هشت نظرسنجی اخیر که در خصوص ایران در ایالات متحده برگزار شده، نگرش منفی ایجاد شده علیه ایران در آمریکا و وضعیت نتایج مختلف مربوط به مسائل ایران را بررسی کرده است.

هشت نظرسنجی مورد بررسی نشان می‌دهد که 50 درصد مردم آمریکا از برجام حمایت می‌کنند. البته نظرسنجی‌های مختلف با توجه به افراد پرسش‌شونده، نشان‌دهنده نتایج متفاوتی است. حامیان برجام در نظرسنجی سی‌ان‌ان، 67درصد، در نظرسنجی شورای شیکاگو 60 درصد، در نطرسنجی سی‌بی‌اس 58 درصد، در نظرسنجی اکونومیست 56 درصد، در نظرسنجی مورنینگ کنسولت 54 درصد، در نظرسنجی هاروارد 40 درصد، در نظرسنجی ان‌بی‌سی 39 درصد و در نظرسنجی کوینیپیاک 31 درصد بوده‌اند.

عوامل مختلفی و از جمله میزان آگاهی از محتوای برجام، در فاصله 36درصدی میزان حمایت از برجام در نظرسنجی‌های مختلف مؤثر است. بررسی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، هر چه میزان اطلاع از محتوای برجام کمتر بوده، میزان حمایت از آن نیز کمتر بوده است. همچنین نظرسنجی ان‌بی‌سی با توجه به ترکیب جمعیتی پیرتر آن نشان می‌دهد که افراد با سن بالاتر که به مخافظه‌کاران نزدیک‌تر هستند، علاقه کمتری به برجام دارند.

وابستگی‌های حزبی نیز در نوع نگاه به برجام تأثیر قاطعی داشته است. میزان حمایت قاطع از برجام در میان لیبرال‌ها دو برابر محافظه کاران بوده است. نظرسنجی شورای شیکاگو هم نشان می‌دهد که 73 درصد دموکرات‌ها طرفدار برجام هستند و این در حالی است که کمتر از نیمی از جمهوری‌خواهان شرکت‌کننده در نظرسنجی طرفدار برجام بوده‌اند.

آمریکایی‌ها ایران را یک تهدید می‌دانند

نظرسنجی جدید انجام شده توسط سی‌ان‌ان، نشان می‌دهد که اکثریت قاطع 69 درصدی آمریکایی‌ها، ایران را یک تهدید جدی می‌دانند، ولی تنها 30 درصد آمریکایی‌ها، ایران را «تهدید خیلی جدی» در نظر می‌گیرند که نشان‌دهنده کاهش 19 درصدی این آمار به دوره قبل از اجرای برجام است.

اطلاعات جمع‌آوری شده توسط Morning Consult نشان می‌دهد، تنها 2 درصد رأی‌دهندگان آمریکایی، ایران را «بزرگترین تهدید» نسبت به امنیت ملی آمریکا در نظر می‌گیرند که این آمار به شکل قابل توجهی، کمتر از افرادی است که تهدیداتی مانند کره شمالی، داعش، روسیه و چین را بزرگترین تهدید امنیت ملی آمریکا به شمار می‌آورند. این آمار برای کره شمالی 50درصد، برای داعش 18 درصد و برای چین و روسیه به ترتیب 14 و 6 درصد است.

همچنین نظرسنجی اخیر ان‌بی‌سی نشان می‌دهد، 4درصد آمریکایی‌ها، ایران را «بزرگترین تهدید فوری» برای خود به شمار می‌آورند.

البته در نظرسنجی اکونومیست، 44 درصد آمریکایی‌ها ایران را دشمن ایالات متحده و 32 درصد دیگر غیردوست به حساب آورده‌اند. نظرسنجی ان‌بی‌سی هم نتایج تقریبا مشابهی را نشان می‌دهد و مطابق آن 33 درصد ایران را دشمن و 48 درصد غیردوست به حساب آورده‌اند.

بنابراین همانند دهه‌های گذشته، آمریکایی‌ها به طور کلی ایران را دشمن، تهدید و یا غیردوست به حساب می‌آورند. این باور به طور کلی در آنها جا افتاده و بعید است، در کوتاه مدت این وضعیت تغییر کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار