بخشداران تفت:

مقاومت روستاها در مشکل کم آبی

سه بخشدارمرکزی، نیر و گاریزات شهرستان تفت مشکلات کم آبی و بی آبی مناطق خود را تشریح کردند.
کد خبر: ۵۵۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶ 30 June 2015
به گزارش تابناک یزد بخشدار مرکزی تفت با اشاره به وضعیت جغرافیایی بخش مرکزی و وجود روستاهای ییلاقی و خوش آب و هوا و جمعیت شناور آنها در تعطیلات و روزهای پایانی هفته گفت:روستاهای بخش مرکزی با مشکل کمبود آب یا بی آبی دست و پنجه نرم می کنند.

علی احمدیان با بیان اینکه مشکل اصلی،منابع تامین آب می باشد گفت:در سالهای قبل سه مجتمع آبرسانی سانیج،علی آباد و نصرآباد تعریف شده که در حد مطالعات مجتمع سانیج باقی مانده و بدلیل نبود اعتبار،دیگر کاری انجام نشده و این از اعتبار استانی خارج و اعتبارات ملی را می طلبد.

وی بیشترین مشکل آب را در روستای سانیج عنوان کرد و گفت:این روستا که بیشترین جمعیت شناور را در خود جای داده با بیشترین مشکل هم روبروست که آبرسانی سیار در حد نیاز شرب مردم اقدام شده ولی مشکل تامین آب کشاورزی،دام و بهداشت این روستا همچنان باقی است.

بخشدار مرکزی افزود:برای دومجتمع دیگر هم کاری انجام نشده درحالیکه با این شرایط بحرانی آب راه اندازی این مجتمعها حیاتی است و ضرورت بسیاری دارد.

وی مشکل اساسی دیگر را فرسودگی تاسیسات ،لوله ها و شبکه های آب و فاضلاب در روستاهای بخش مرکزی نام برد و گفت:90درصد تاسیسات آب و فاضلاب روستاها قدمت بالای 30 سال دارد که در این بحران،هدر رفت آب بدلیل فرسودگی و خرابی تاسیسات، اصلا جایز نیست.

احمدیان با بیان اینکه همه مشکلات به نبود اعتبار برمی گردد افزود:متاسفانه از 96 روستای بخش مرکزی که دارای سکنه هست شاید فقط 10 روستا باشد که کمتر دچار مشکل آب هستند و بقیه به نوعی با مشکل آب به سر می برند.

بخشدار نیر هم با بیان اینکه موضوع آب و مشکلاتش موضوع تازه ای برای اقلیم کویری یزد نیست گفت:ولی متاسفانه امسال شهرستان به شکل متفاوت تری با بحران آب روبرو شده و مشکلات فراوانی فراروی مردم ایجاد شده است.

سیدروح الله میرخلیلی افزود:هرچند در وهله اول به نظر می رسد که بی آبی و خشکسالی به طبیعت آسیب می رساند ولی چشم انداز خشکسالی خیلی عمیق تر و وسیع تر می باشد که می تواند بحرانهای عمیق سیاسی،اجتماعی،تنش های محلی،افزایش تصاعدی فقر،کاهش سرمایه اجتماعی،کاهش فرصتهای شغلی و بسیار موارد دیگر را رقم بزند.

وی یکی از موضوعات مهم در بحث خشکسالی و کمبود آب در ورستاها را مهاجرت روستائیان و یا محکوم به ماندن دانست و گفت:عده ای که توانایی و امکانات دارند مهاجرت و عده ای هم که امکانات و توانایی را ندارند محکوم به ماندن و گذراندن روزگار سخت و دست و پنجه نرم کردن با بی آبی در روستاها هستند.

بخشدار نیر گفت::در 28 روستای تحت نظارت ما همه آبرسانی سیار صورت می گیرد و آنهم هر 3-4 روز یکبار بین 1تا2 ساعت آب به مردم رسانده شده و باز مشکل مردم همچنان باقی است.

وی حفاظت از منابع آب موجود را نیز ضروری دانست و گفت:اگر قنوات احیا و مرمت شوند می توان از آبدهی آنها امیدوار بود.

بخشدار گاریزات هم با بیان اینکه شغل اصلی مردم این منطقه کشاورزی و دامداری است گفت:کاهش نزولات جوی باعث کمبود آب و کاهش تولیدات کشاورزی و دامی شده و از عوامل اصلی مهاجرت همین مسائل می باشد.

مهدی حاجی حیدری گفت:در بخش گاریزات 23 روستا و بالغ بر 6 هزار نفر جمعیت و 4200 اشتراک دارد که 40 درصد این مشترکین غیرساکن می باشند.

وی وجود شبکه های فرسوده آب را بر هدرفت آب و کمبود آن موثر دانست و خواستا تامین اعتبار برای اصلاح این شبکه ها شد.

بخشداران با تشکر از فرماندار شهرستان،مدیر آب و فاضلاب روستایی استان و شهرستان و مدیریت بحران شهرستان از مردم خواستند تا در مصرف آب مدیریت داشته و مخصوصا از آب شرب و بهداشتی برای آبیاری باغچه های خود استفاده نکنند.

آنها همچنین هشدار دادند که با مشترکین پرمصرف برخورد و چنانچه در الگوی مصرف خود تغییراتی ایجاد نکرده و مدیریت ننمایند آب آنها قطع خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار