زندگی «باباخان»در اردبیل نمایشنامه شد

کد خبر: ۵۸۶۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴ 05 April 2018

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اردبیل نمایشنامه زندگی «باباخان» به زبان ترکی نوشته شده و در آن شخصیت‌های معاصر این مجاهد اردبیلی از جمله رشیدالملک، امیرالسلطنه، میرزاعبدالله مجتهد، زهرا همسر باباخان و امیرخان به تصویر کشیده شده است.

گفتنی است حاج بابا خان اردبیلی در سال 1255 شمسی در اردبیل متولد  شد. در دوران جوانی، مغازه‌ای در راسته بازار اردبیل باز کرده و شروع به کسب و کار می‌کند، حاج بابا خان اردبیلی جوان سر به زیر و مهربانی بود و با خلق و خوی جوانمردی که داشت با مردم گذشت و مهربانی می‌کرد.

روزی دو نفر از فراشان حکومت، به درمغازه حاج بابا خان اردبیلی آمده و از او مالیات می‌خواهند که حاج بابا از پرداخت مالیات به زورگویان خودداری می‌کند ولی آن‌ها با کلمات و الفاظ رکیک با حاج بابا برخورد می‌کنند و به خانواده و ناموس وی ناسزا می‌گویند که در این لحظه حاج باباخان به شدت عصبانی می‌شود. از مغازه پایین آمده و در یک چشم به هم زدن، قمه یکی از آن‌ها را از کمر او درآورده و ضربه محکمی به وی می‌زند و بعد از این موضوع دستگاه حکومتی به جنب و جوش می افتد تا او را دستگیر کند ولی او از شهر خارج می‌شود.

با آغاز نهضت مشروطیت باباخان در صف مجاهدان قرار می گیرد و دوشا دوش ستارخان با سپاه رحیم‌خان و قشون روس‌ها می‌جنگد. تاجایی که پس از جنگ‌جهانی اول او جزء پیشگامان کمیته دفاع ملی شده و پس از سال‌ها با عضویت در کمیته مجازات به زندگی ننگین رشیدالمک حاکم اردبیل پایان می‌دهد.

حاج بابا خان اردبیلی با وجود رشادت‌های فراوان طبق دستور، ماموریت مبارزه با مزدوران انگلیسی در گیلان را بر عهده می‌گیرد.

 وی که در وقایع تبریز و گیلان دلاوری‌ها کرده بود در شعبان 1339 از طرف دولت وقت به حکومت ابهر و زنجان منصوب می‌شود و دفع فتنه امیرافشار به وی واگذارمی‌شود.

وی با ذکاوت فراوان امیرافشار را دستگیر می کند. حاج بابا خان گزارش این ماموریت بزرگ را به مرکز داده و سیدضیاءالدین طباطبایی رییس‌الوزرای وقت طی نامه شماره2153 مورخ 11اردیبهشت 1300 شمسی کتباً از او قدردانی می‌کند.

این مجاهد اردبیلی پس از رشادت‌های فراوان و تاثیرگذاری بی چون و چرا در پیروزی نهضت مشروطه بعد از ظهر روز هفتم شعبان 1340 قمری با نیرنگ و دسیسه امیرالسلطنه و امیر فیروز فولادلو در نارین قلعه اردبیل دستگیر و زندانی می‌شود که خبر دستگیری او در اردبیل پیچیده و طرفداران او سلاح برداشته و به سمت نارین قلعه پیش می‌روند تا این مجاهد را از زندان رها کنند.

دراین شرایط امیرالسلطنه چون توان نگه داشتن حاج بابا خان را در قلعه نداشت او را تحویل امیر فیروز فولادلو می‌دهد و او حاج باباخان را به پیله‌سحران برده و با توطئه به شهادت می‌رساند.

پیکر این مجاهد اردبیلی آن زمان در روستای نوشهر به خاک سپرده می شود تا اینکه بعد از سال‌ها به همت فعالان اجتماعی به قطعه مفاخر اردبیل منتقل می‌شود.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار