دکتر آرش فروزان در نشست خبری پیامرسان سلامت که امروز (21 شهریورماه) برگزار شد، اظهار کرد: طی سالهای اخیر به علت موقعیت خاص استان خوزستان، وقوع تصادفات جادهای برای مسافران، کاروانهای راهیان نور و زائرین عتبات عالیات خصوصا در محورهای منتهی به مرز چذابه موجب بروز حوادث دلخراشی شده است.
وی افزود: جلوگیری از وقوع حوادث، پیگیریهای مجدانه جهت بهسازی و توسعه جادههای ترانزیتی استان خوزستان با تأکید بر نقاط حادثهخیز از طرف کلیه نهادها و ارگانهای ذیربط را میطلبد.
مشاور معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در امور اورژانس و بیمارستان گفت: همه ساله وقوع حوادث ترافیکی اعم از برونشهری و درونشهری منجر به تحمیل هزینههای درمانی هنگفت به سیستم بهداشت و درمان شده و بخش قابل توجهی از منابع بیمارستانی و پیشبیمارستانی را به خود اختصاص داده است.
وی اورژانسهای پیشبیمارستانی و بیمارستان را نخستین مرجع ارائه خدمات به مصدومان دانست و تصریح کرد: اقدامات اساسی جهت مدیریت و درمان بیماران ترومایی در سالهای اخیر توسط دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام شده که از مهمترین اقدامات تدوین گایدلاین نحوه مراقبت از این بیماران است.
مشاور معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در امور اورژانس و بیمارستان با اشاره به مراخل خدمترسانی به مصدومین از نظر زمانی، گفت: زمان وقوع حادثه تا زمان رسیدن نیروهای امدادی، زمان رسیدن نیروهای امدادی تا رساندن بیمار به بیمارستان و بیمارستان سه مرحله زمانی خدماترسانی به مصدومان هستند.
فروزان عنوان کرد: برخورد با بیماران در مرحله پیشبیمارستانی استانداردهایی دارد که عوامل اورژانس 115 به صورت مستمر این مراحل را آموزش میبینند و حتی افرادی که آموزش دیدهاند جهت یادآوری مجددا این آموزشها را میگذرانند.
وی با بیان اینکه وقتی حادثهای رخ میدهد نخستین کسانی که بر بالین بیمار هستند همراهان وی یا رهگذران هستند، بیان کرد: زمان وقوع حادثه بسیار مهم است. اگر قلب و یا تنفس بیماری از کار افتاده باشد هر یک دقیقه، 10 درصد از شانس بازگشت به زندگی را کاهش میدهد یعنی بعد از 10 دقیقه دیگر به زندگی بازنمیگردد.
مشاور معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در امور اورژانس و بیمارستان ادامه داد: در این زمان طلایی اگر همراهان یا رهگذران نتوانند خونریزی بیمار را کنترل کنند، بیمار جانش را از دست میدهد در حالی که کنترل خونریزی، برگرداندن قلب بیماری که از کار افتاده یا بازگرداندن هوشیاری یک بیمار کاری بسیار ساده است و نیازمند آموزش همگانی است.
فروزان ادامه داد: از طرف دیگر اگر کسی آموزش ندیده باشد و بر بالین بیمار حاضر شود، نه تنها کمکی برای بهتر شدن حال بیمار نمیکند بلکه فاجعه رخ میدهد. جابجایی غیراستاندارد یک بیمار ممکن است موجب از کارافتادگی بیمار تا آخر عمر شود.
وی با تأکید بر لزوم اجازه رسیدن نیروهای امدادی به محل حادثه، عنوان کرد: برخی مواقع عکس گرفتن حاضران از محل حادثه موجب دیر رسیدن میروهای امدادی و مرگ یک بیمار میشود که باید شهروندان به این نکات توجه کنند.
مشاور معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در امور اورژانس و بیمارستان تصریح کرد: شدت بالای ضربه و وخامت حال بیمار یکی از علل فوت بیمار است. بسیاری از مرگومیرها به دلیل شدت بالای تصادفات است که قطعا باید در این زمینه فکری شود. قطعا ایمنی خودروها و جادهها در این زمینه تأثیرگذار هستند.
فروزان بیان کرد: هزینههای درمانی مصدومین ناشی از حوادث ترافیکی که به مراکز درمانی تحت پوشش علوم پزشکی اهواز مراجعه میکنند سالانه بالغ بر 40 میلیارد تومان است. یعنی هزینه احداث دو بیمارستان 32 تختخوابی در سال.
وی گفت: پس از تصادف، هزینههای بسیار ناشی از نقص عضو مصدوم به صورت مستمر بر سیستم بهداشت و درمان وارد میشود. همچنین عواقب اجتماعی ناشی از فقدان سرپرست خانوار که متعاقب حادثه بر خانواده و جامعه تحمیل میشود، وجود دارد.
مشاور معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در امور اورژانس و بیمارستان گفت: همه باید جهت کاهش مرگ و میرهای ناشی از تصادف تلاش کنیم که این موضوع صرفا کار دانشگاه علوم پزشکی نیست و باید در کنار دانشگاه سازمانهای دیگر نیز اقدام کنند تا میزان وقوع سانحه کاهش یابد. اگر سطح آگاهی مردم بالا رود میتواند انقلابی در سلامت و کاهش مرگ و میر ایجاد کند.
منبع: ایسنا