وزیر آموزش و پرورش منشاء مشکلات/دانش آموزان سیر نزولی دارند

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: بیشتر مشکلات آموزش‌ و پرورش به این برمی‌گردد که وزیر در دولت و مجلس تحرک لازم را ندارد و به‌خوبی از ظرفیت‌های این دو قوه استفاده نمی‌کند.
کد خبر: ۹۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳ 02 March 2015
به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، جعفر قادری با بیان اینکه توان علمی دانش‌آموزان نسبت به گذشته سیر نزولی داشته و انگیزه درس خواندن و جدیت به خرج دادن بین آنان افت کرده است و معلمان از سرشوق و اشتیاق در مدارس حضور نمی‌یابند، اظهار کرد: زمانی که معلمان دلخوری داشته باشند و می‌بینند دولت به معیشت پزشکان توجه می‌کند و برای نیروهای ستادی وزارتخانه‌ها افزایش حقوق دیده می‌شود اما به معیشت معلمان توجه نمی‌شود، انگیزه‌ای برای توجه به شغل و کار خود ندارند و در این صورت معلمی به شغل دوم تبدیل می‌شود که برخی از آن‌ها از سر ناچاری و اضطرار درگیر مشاغلی می‌شوند که در شان فرهنگیان نیست.
وی با اشاره به اقدام آموزش‌ و پرورش در مورد متمرکز کردن واحدهای آموزشی و ارتباط آن با اقتصاد مقاومتی گفت: اگر آموزش‌ و پرورش برنامه متمرکز کردن مدارس همزمان با پیش‌بینی سرویس‌های منظم و مورد اطمینان برای انتقال دانش‌آموزان به‌ویژه در مناطق روستایی را در دستور کار قرار دهد، این طرح موفق خواهد شد و اگر این اقدامات با یکدیگر انجام شود با استقبال دانش‌آموزان و والدین آنان مواجه می‌شود.
قادری اضافه کرد: این کار موجب کاهش هزینه‌های سازمان و بهره‌مندی بیشتر از توان و تخصص معلمان شده و در شرایط فعلی یک مدرسه راهنمایی یا دبیرستان با 35 یا 40 دانش‌آموز که حدود 12 معلم و دبیر متخصص در رشته‌های مختلف نیاز دارد، با سه یا چهار معلم در رشته‌های گوناگون اداره و تدریس می‌شود.
این نماینده مجلس ادامه داد: این امر موجب ضعف علمی دانش‌آموزان شده و با اصل تخصصی شدن امور مغایرت دارد و ممکن است اداره چنین دبیرستان و یا مدرسه راهنمایی با سه یا چهار معلم، کاهش هزینه‌های آموزش‌ و پرورش را به دنبال داشته باشد اما با محورهای مختلف اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد.
وی بیان کرد: آموزش‌ و پرورش می‌تواند از موقعیت تجاری املاک خود و تبدیل به‌احسن کردن آن‌ها استفاده کند و اگر روند تبدیل به احسن، تسریع شود بسیاری از مشکلات آموزش‌ و پرورش حل می‌شود و صندوق ذخیره فرهنگیان نیز توانمندی خوبی برای کمک به معیشت فرهنگیان دارد که باید به‌درستی از آن استفاده کرد.
قادری تصریح کرد: در نظام رتبه‌بندی معلمان در عین حالی که باید شاخص‌هایی برای ارزیابی آنان در نظر گرفته شود، به شأن و جایگاه معلمان نیز توجه شود همان‌گونه که در آموزش عالی این موضوع برطرف شده در آموزش‌ و پرورش قابل برطرف کردن است.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طرح‌هایی را که بار مالی دارد مجلس بدون موافقت دولت نمی‌تواند تبدیل به قانون کند و در این‌گونه موارد، دولت باید موضوع را در قالب لایحه به مجلس ارائه دهد و حتی اگر شورای نگهبان از بار مالی طرح و مغایرت آن با اصل 75 قانون اساسی ایراد نمی‌گرفت، طرح از پختگی لازم نیز برخوردار نبوده و بهتر است این‌گونه موارد در قالب لایحه ارائه شود تا هم دیدگاه‌های کارشناسی دولت و هم‌ نظر تکمیلی مجلس در آن لحاظ شود. وی خاطرنشان کرد: نظام رتبه‌بندی حتی اگر وضعیت معیشتی معلمان را بهتر نکند لااقل جایگاه و شأن آن‌ها را ارتقا می‌بخشد و در این نظام تلاش‌های معلمان در امور آموزشی و پژوهشی را ارج نهاده و کارهای آموزشی و پژوهشی و اجرایی معلمان را تشویق می‌کند. قادری در ادامه گفت: علاوه بر این‌ها متناسب شدن پرداخت‌ها با گروه و پایه و رتبه معلمان می‌تواند به بهبود معیشت آن‌ها کمک کند و من فکر می‌کنم اگر نظام رتبه‌بندی در مجلس مطرح شود، نمایندگان از آن استقبال می‌کنند.
این نماینده مجلس اظهار کرد: وزیر انسان متدین و متشخصی است اما ویژگی‌های یک وزیر آموزش‌ و پرورش خوب را ندارد و اگر به‌عنوان امام جماعت باشد، بدون هیچ تردیدی به وی اقتدا می‌کنم اما نتوانسته انتظارات فرهنگیان و نمایندگان مجلس را برآورده کند و به نظر اکثریت نمایندگان، ویژگی‌های یک وزیر خوب و کارآمد، بیشتر از ویژگی‌های او است.
قادری افزود: بیشتر مشکلات آموزش‌ و پرورش به این برمی‌گردد که وزیر و وزارتخانه در دولت و مجلس تحرک لازم را ندارند و به‌خوبی از ظرفیت‌های این دو قوه استفاده نمی‌کنند و من طرح استیضاح وزیر را امضا نکرده‌ام اما می‌دانم اگر در مجلس استیضاح وی مطرح شود باید به فکر جایگزین باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار