رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور ؛
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت : تغییر شرایط اقلیمی در دریاچه ارومیه باعث تغییر در اجتماعات میکرو ارگانیسم های آن شده و این امر خود تغییر رنگ آب این دریاچه را در پی دارد.
کد خبر: ۲۶۴۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۵ 23 July 2016

به گزارش خبرنگار تابناک آذربایجان غربی، یوسف علی اسد پور با بیان این مطلب اظهارکرد: رنگ آب در همه دریاچه ها و منابع آبی بزرگ و عمیق تحت تاثیر رنگ مواد محلول یا جوامع میکروارگانیسم های موجود در آنها متغییر است، به دليل ايجاد حساسيت در منطقه ودر رسانه هاي اجتماعي در خصوص خوني شدن رنگ آب درياچه اروميه دلايل علمي اين موضوع توسط تيم كارشناسي اين مركز مورد تحقيق ،بررسي و اعلام مي شود .

اسد پور ادامه داد : دریاچه ارومیه درياچه اي بسته با شوری بالاتر از حد اشباع و در شرایط دمایی بالا در وضعیت فعلي و کمبود اکسیژن باکتریهایی نمک دوست از جنس های هالوباکتریوم و هولوکوکوس و آر كو باکترها ( حاوي رودوپسين )به شدت تکثیر پیدا کرده است بطوریکه تراکم آنها در این شرایط به حدود 10به نوان 3 تا 10 به توان 5عدد در میلی لیتر آب دریا رسیده است .

وی تصریح کرد: از آنجا که این باکتریها پروکاریوت هستند يعنی رنگیزه های داخل سلول آنها بصورت پراکنده در سیتوپلاسم و بدون غشاء محافظ قرار گرفته اند ، بنابر این براحتی نور خورشید را جذب و آن را منعکس می نمایند که این امر باعث ایجاد رنگ قرمز مایل به صورتی تا زرشكي آب دریاچه ارومیه می شود .

این مقام مسئول بیان کرد : نقش باکتریهای شورپسند پروکاریوت بسیار قویتر از نقش جلبک دونالیلا در رنگ قرمز آبهای اشباع از نمک نظیر دریاچه ارومیه می باشد .

وی ادامه داد: علاوه بر این ، در شوریهای بسیار زیاد جلبک دونالیلا ویریدس سبز رنگ کاهش و در عوض دونالیلا سالینای قرمز رنگ افزایش می یابد که می تواند دلیل دیگر قرمز شدن آب دریاچه باشد .

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت : همچنین اضافه کرد : البته باید در نظر داشت که چون جلبک دونالیلا یک موجود یوکاریوت ( دارای هسته واقعی ) است بنابراین رنگیزه کاروتن آن داخل اندامکهای غشاء داری بنام کلروپلاست بسته بندی شده اند که این امر جذب و انعکاس نور خورشید را بسیار تضعیف می کند. به همین دلیل قسمت اعظم رنگ قرمز دریاچه ارومیه ( حدود 90 % ) ناشی از وجود باکتریهای شورپسند هالو باکتریوم هاست و جلبک دونالیلا فقط نقش بسیار کمرنگی ( در حدود 15-10 درصد ) در این بغییر رنگ آب ایفا می کند .

وی خاطر نشان کرد : این باکتریهای شورپسند هیچگونه اثرات منفی بر بهداشت و سلامت انساني نداشته و استفاده تفریحی و شنا در دریاچه ارومیه بلامانع است .

اسد پور افزود: در شرايط فعلي تغيير رنگ درياچه اروميه يك پديده زيست محيطي محسوب مي شود و با تابش بيشتر نور خورشيد وافزايش دمايي آن در طي روزهاي آينده تا پايانَ تابستان شاهد چنين تغييراتي رنگي خواهيم بود .

برچسب ها: آرتمیا ، دریاچه ، ارومیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار