مدیرکل دفتر توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی گفت: ۷.۵ میلیون سالمند در کشور هستند که حدود ۱۵۰هزار نفر از آنها تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند.
کد خبر: ۴۹۶۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸ 20 September 2017
به گزارش تابناک : زهرا نوع پرست مدیرکل دفتر توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی در نشست خبری ماه جهانی آلزایمر اظهار کرد: در کشور ما از سال ۸۰ تا ۹۵، بیماری آلزایمر از ۸.۲ درصد به ۹.۳ درصد رسیده است. در انتهای نیمه اول قرن ۲۱ یعنی سال ۲۰۵۰ تخمین زده شده که بیماران آلزایمر ما به سه برابر میزان فعلی خواهند رسید.

وی افزود: ما در حال حاضر حدود ۷.۵ میلیون نفر سالمند در کشور داریم و کسانی که شرایط آنها وخیم است و نیاز به دریافت خدمات دارند، حدود ۱۵۰ هزار نفر هستند. این افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار گرفته اند.

نوع دوست تصریح کرد: استانهایی که میانگین سنی بالایی دارند به ترتیب گیلان، تهران، اصفهان، سمنان و مازندران هستند و استانهای جوان ما هرمزگان، خوزستان و سیستان و بلوچستان است. هرچه سن بیشتر شود بالطبع بیماریهای مربوط به سالمندی نیز بیشتر می شود.

مدیرکل دفتر توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی افزود: از جمله فعالیتهای سازمان بهزیستی نگهداری شبانه روزی از سالمندان است. ما حدود ۲۸۱ مرکز شبانه روزی سالمندان در کشور داریم. این مراکز کاملا غیردولتی هستند و سازمان بهزیستی به ازای هر فرد به این مراکز یارانه پرداخت می کند.

هرمزگان مرکز روزانه نگهداری سالمندان ندارد

وی گفت: بخش دیگر آن مراکز روزانه سالمندان است. در این مراکز به سالمندان طرز زندگی صحیح و مشاوره پزشکی داده می شود. در حال حاضر ۱۲۰ مرکز روزانه در کشور وجود دارد و در تمامی استانها به جز استان هرمزگان این مراکز دایر هستند.

نوع دوست اظهار داشت: طرح غربالگری دمانس شامل تستهایی است که بتوان فرد مبتلا به آلزایمر را در مراحل اولیه این بیماری تشخیص داد. این طرح تدوین شده و برای تصویب به وزارت بهداشت ارسال شده است.

مدیرکل دفتر توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی افزود: مراقبت در منزل از دیگر خدمات سازمان بهزیستی به سالمندان است. ارائه خدمات توانبخشی در منزل که حدود ۴ هزار و ۷۴۹ نفر از سالمندان این خدمات را دریافت می کنند.

وی گفت: کمک هزینه نگهداری و حق پرستاری در قانون جامع حمایت از سالمندان دیده نشده است که امیدواریم این موضوع پیگیری شود.





منبع : مهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار