مشاور رئیس مجلس گفت: آمریکایی‌ها نباید فکر کنند که از سمت ایران می‌توانند به برجام لطمه وارد کنند، ما برجام را نقض نمی‌کنیم بلکه راهکار‌هایی داریم که با آنها می‌توانیم اقدامات مشابه و متقابلی را انجام دهیم.
کد خبر: ۴۹۶۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹ 20 September 2017
به گزارش تابناک : منصور حقیقت‌پور در خصوص اینکه آیا تحریم‌های جدید آمریکا نقض برجام است، گفت: قطعاً نقض برجام محسوب می‌شود و شکی در آن نیست.

وی درباره اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه به تجاوزگران حقوق ایران در برجام پاسخ مناسب می‌دهیم، افزود: قطعاً توانایی برخورد معقول و مناسب متناسب با قانون در مواجهه با نقض کنندگان برجام را داریم و حتماً هم با درایت و نظر مسئولان امر در این باره تصمیم گیری می شود و دست مان بسته نیست و گزینه‌های فراوانی برای استفاده داریم.

مشاوره رئیس مجلس گفت: آمریکایی‌ها نباید فکر کنند که از سمت ایران می‌توانند به برجام لطمه وارد کنند، ما برجام را نقض نمی‌کنیم بلکه راهکار‌هایی داریم که با آنها می‌توانیم اقدامات مشابه و متقابلی را انجام دهیم.

حقیقت‌پور در پاسخ به این سؤال که آیا شکافی بین آمریکا و اروپا بر سر سیاست‌هایی که درباره برجام اعمال می کنند، وجود دارد، عنوان کرد: اروپایی‌ها منهای انگلیس بله، معتقدیم که اروپایی‌ها به مفاد برجام پای‌بندتر هستند و قبلاً یک جریان با نگاه حقوقی به موضوعات داشتند و جنبه‌های حقوقی آن را بهتر رعایت می‌کردند، ولی باید تلاش کنیم اروپایی‌ها را بیشتر در صحنه نگه داریم و آنها را در مقابل آمریکا قرار دهیم و به اروپایی‌ها بگوییم اگر خللی در برجام با این توطئه‌هایی که آمریکایی‌ها می‌کنند، پیش بیاید مقصر اصلی خود آمریکایی‌ها هستند.

وی درباره اینکه با توجه به برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل، ایران چگونه می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند، اظهار کرد: این حضور فرصت ذی‌قیمتی است و ایران می‌تواند از تریبون عمومی سازمان ملل حرف‌هایش را بزند و از ظرفیت مذاکرات دوجانبه‌ رئیس جمهوری هم که می توان استفاده فراوان کرد.

حقیقت‌پور در پاسخ به این سؤال که بسیاری معتقدند ایرانی‌ها به دلیل تحریم‌های آمریکا نتوانستند از ظرفیت برجام استفاده کنند و دلیل این موضوع چیست؟ گفت: این بیانات در مواردی قابل قبول است و آن هم در ارتباط با مسائل پولی و بانکی است با سایه‌ای که آمریکایی‌ها روی بانک‌های بزرگ دنیا که چرخه دلار را مبنای کار خود قرار دادند، آن سایه اجازه فعالیت زیاد را نمی‌دهد. ولی اینکه در کل آمریکایی‌ها نگذارند ما استفاده‌ای از این ظرفیت داشته باشیم،اینطور نیست . هم‌اکنون ما ۱۰ میلیارد دلار قرارداد با چینی‌ها و همین میزان قرارداد را با کره‌جنوبی بسته‌ایم و قرار است آنها به ایران آمده و سرمایه‌گذاری کنند و کار‌های ما را فاینانس کنند، این قطعاً در سایه برجام است.

مشاور رئیس مجلس در پایان در پاسخ به این سؤال که با توجه به تیم فعلی وزارت امور خارجه چشم‌انداز دیپلماسی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ اظهار کرد: یک وزارتخانه خوب، چابک است وا گر وزارتخانه روی اصول سیاست خارجی ما مقاوم و محکم بود حتما خوب عمل می‌کند وگرنه اگر تحولات کشور‌های همسایه و جهان را نادیده گرفته و اقدامات درخوری نداشته باشیم یعنی اینکه وزارتخانه کارایی خود را ندارد.






منبع : میزان 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار