به مناسبت روز «غار پاک»، کارگاه آموزشی آشنایی با غارها و حفاظت از آنها روز شنبه در ژئوسایت گنبد نمکی و غار نمکدان قشم برگزار شد.
کد خبر: ۷۸۳۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸ 29 September 2019

به گزارش تابناک کیش، این کارگاه آموزشی با حضور ۵۰ نفر از راهنمایان زمین گردشگری و همیاران فعال در ژئوپارک جهانی قشم برگزار شد.

شرکت کنندگان با در کارگاه آموزشی، نکاتی را درباره فعالیت‌های زمین‌شناسی منجر به ایجاد و انواع غارها و نیز مقایسه شرایط تشکیل غارها در ایران و سایر کشورها فرا گرفتند.

برای دوره عملی نیز بازدید میدانی از طولانی ترین غار نمکی جهان برگزار شد و شرکت کنندگان در این دوره با ساختارهای تشکیل دهنده گنبد نمکی و غار نمکدان در ژئوپارک جهانی قشم آشنا شدند.

مدیر ژئوپارک جهانی قشم درباره برگزاری این کارگاه آموزشی گفت: غارها بوم سازگان (اکوسیستم های) حساسی هستند که ارزش زیستی، زمین شناختی، باستان شناسی، فرهنگی و طبیعت گردی دارند و آموزش مردم با ارزش‌های غار اولین قدم برای حفاظت از آنهاست.

علیرضا امری کاظمی افزود: انتظار می‌رود غارنوردان، غارشناسان و تمام افراد علاقه مند به غار و محیط زیست برای آشنایی بیشتر بخش‌های مختلف جامعه با ارزش‌های زیستی و متنوع و لزوم حفاظت از اکوسیستم موجود در غارهای کشور تلاش کنند.

وی با اشاره به اهمیت حفاظت از غارها، تصریح کرد: بین غارها و حیات انسان پیوند مستقیم برقرار است و آلودگی غارها تهدیدی برای سلامتی انسان‌ها خواهد بود، زیرا با آلوده شدن غارها، سیستم آب های زیرزمینی و تنوع زیستی به خطر خواهد افتاد.

ژئوپارک منطقه‌ای است شامل مجموعه‌ای از پدیده‌های زمین‌شناختی، آثار تاریخی، بوم‌شناسی، باستان‌شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی که با مدیریتی دقیق و دایمی حفظ و نگهداری شود.ژئوپارک باید قلمروی مشخص داشته باشدو در توسعه اقتصادی جوامع پیرامون خود نقش مؤثری ایفا نماید.

قلمرو ژئوپارک قشم ۲ هزار و ۶۰ کیلومتر مربع شامل جزیره های قشم و هنگام و ۵۰۰ متر مرز حاشیه دریایی این جزایر و خلیج دیرستان است.

این ژئوپارک دارای ۲۷ سایت متنوع و اصلی همچون تنگه چاهکوه، دره ستاره ها، دره تندیس ها، دره شور و غار نمکدان است و مجاورت آن با جنگل های حرا واقع در شمال جزیره قشم که دارای پنج عنوان تالاب بین المللی، ذخیرگاه زیست کره، منطقه حفاظت شده، منطقه ویژه دریایی و منطقه ویژه پرندگان است، به ارزش ها و جذابیت های طبیعی ژئوپارک قشم افزوده است.

ژئوپارک قشم تنوع عظیمی از چشم اندازهای زمین شناسی در کنار تنوع سایت های مختلف را ارائه می کند و علاوه بر این، تنوع اکولوژیکی، باستان شناسی و فرهنگی خاصی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار