به دریا که نگاه میکنیم کشتی نگاهمان را مجذوب خود میکند یک کشتی بر ساحل خلیج نیلگون فارس آرمیده است.
کمی در کنار این کشتی تفریح کنید. ساحل زیبای این منطقه و در کنار آن کشتی یونانی منظرهی بسیار زیبایی را بوجود آورده است.
خورشید در حال غروب است و هوا کم کم در حال تاریک شدن است. صدای امواج به گوش میرسد، خورشید به آهستگی پایین میرود.
چه دیدنی است کشتی یونانی در این زمان از روز. آسمان سرخ و نارنجی است و سکوت حکمفرما هنگام غروب بسیاری از عکاسهای حرفهای به این ساحل میآیند و تصاویری فوق العاده به ثبت میرسانند.
کشتی سوژهی آنها است و دریا و غروب خورشید عکسها را بسیار زیباتر میکنند.
نام او کشتی یونانی است.
کشتی یونانی شاید تنها باشد، ولی هیچوقت رها نشده و گردشگران زیادی برای دیدن او و عکس گرفتن به آنسوی ساحل میآیند.
تولدکشتی ...
در ۴ مرداد سال ۱۳۴۵ بود که کشتی در نزدیکی روستای باغو به گل نشست و تا به امروز همان جا مانده است.
کشتی یونانی در سال ۱۳۲۲ در گلاسکو توسط شرکت ویلیام همیلتون ساخته شد. زمانی که این کشتی ساخته شد وزنی برابر با ۷۰۶۱ تن و طولی ۱۳۶ متری داشت.
در طول زمان فعالیتش مالکان ایرانی و انگلیسی زیادی داشته است و جالب این جاست که مالک آخر او یک یونانی بود و نام امروزی کشتی به این دلیل کشتی یونانی است.
غروب خاطرهها
اولین مالک این کشتی وزارت حمل و نقل جنگ بریتانیا بوده است و این وزارت مدیریت و سرپرستی کشتی را در سال ۱۹۴۳ به شرکت لاریناگا استیم واگذار کرد؛ و بعد از آن در سال ۱۹۴۵ شرکت هریسون مالک آن شد.
از سال ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۶ کشتی یونانی که امپایر ترومپت نام داشت به دولت آفریقای جنوبی کرایه داده شد.
در سال ۱۹۴۶ میلادی بود که شرکت چارنت استیم کشتی را خریداری کرد و اسم کشتی را به نچرالیست تغییر داد و اداره آن را با شرکت هریسون بر عهده گرفت.
در سال ۱۹۵۹ شرکت ایرانی Lioyd& co Ltd خرمشهر کشتی را خریداری کرد و نام او را به کوروش پارسی تغییر داد.
در سال ۱۹۶۵ خط کشتیرانی ایران مالک کشتی یونانی شد و نام آن را به همدان تغییر داد.
آخرین مالک کشتی فرانگولیس و کلیافس از یونان بوده اند و نام او را به کولا اف تغییر دادند.
باید به این موضوع اشاره کرد که در طول این زمان مدیریت و سرپرستی کشتی بر عهدهی شرکت انگلیسی آشورت لندن بوده است.
این کشتی در بندری به نام گریناک به ثبت رسید و در سال ۱۹۴۳ و ماه مارس آغاز به کار کرد.
در ۲۵ جولای سال ۱۹۶۶ این کشتی درقسمت جنوب شرقی جزیرهی کیش ودرخلیج فارس به گل نشست.
در سال ۱۹۶۶ به دنبال به گل نشستن آن از خدمت خارج شد و تا به امروز در نزدیکی ساحل کیش قرار گرفته است.
یک یدک کش هلندی به نام اورینوکو سعی کرد تا کشتی را از وضعیت به گل نشسته شده خارج کند، ولی موفق به انجامش نشد.