مشارکت ایران در ساخت جنگنده سوخو30 +عکس

کد خبر: ۱۷۸۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۲ 10 February 2016
به گزارش تابناک یزد، جنگنده مورد اشاره وزیر دفاع  جنگنده ای دو موتوره و دو سرنشینه مدرن و بسیار چابک است که توسط شرکت هوانوردی سوخو در روسیه ساخته شده است.

سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی به منظور تشریح دستاوردها و توانمندی‌های نظامی کشور بخصوص در حوزه موشکی در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما حضور یافت.

وزیر دفاع در بخشی از سخنان خود در پاسخ به سوالی مبنی بر تجهیز نیروی هوایی ارتش به جنگنده های سوخو۳۰ اظهار داشت: امروز نیاز داریم توجه جدی به نیروی هوایی و جنگنده ها شود و هواپیمایی که متخصصان در ستادکل اعلام کردند، هواپیمای سوخو روسی بود که آن را مطرح کردیم و به سمت قرارداد ‌می‌رویم و گفتیم با همکاری و شراکت باید در ساخت و تولید نیز شرکت کنیم.

 جنگنده مورد اشاره وزیر دفاع جنگنده ای دو موتوره و دو سرنشینه مدرن و بسیار چابک است که توسط شرکت هوانوردی سوخو در روسیه ساخته شده است . این جنگنده چند منظوره برای تمام شرایط آب و هوایی طراحی شده است و بسیار مناسب ماموریت های هوا به هوا و هوا به سطح است . این هواپیما ویژگی توانایی خلبان اتوماتیک در تمام مراحل پرواز از جمله پرواز کم ارتفاع یا کروز دارد . برد عملیاتی این جنگنده ۱۵۰۰ کیلومتر است و با مخزن اضافی سوخت ۳۰۰۰ کیلومتر که با استفاده از سیستم سوخت گیری هوایی می‌توان آن را تا ۵۲۰۰ کیلومتر (۳۲۰۰ مایل) افزایش داد.



«قابلیتهای پروازی»، «ویژگی‏های شاخص تكنیكی» و «توان رزمی» هر هواپیماهای جنگنده، به وظائف تاكتیكی و محیط انجام ماموریتی كه از ابتدا و در زمان طراحی برایش در نظر گرفته‏اند، برمی‏گردد. این فاكتورها، می‏تواند عامل تمایزی بین جنگنده‏های روسی و سایر هواپیماها باشد. برای مثال شكاری – رهگیری F-۱۴ تامكت، از ابتدا برای محافظت ناوهای هواپیمابر ایالات متحده در برابر موشكهای ضدكشتی دوربرد یا موشكهای كروز پرتابی بمب‏افكن‏های روسی، طراحی و ساخته شد؛ ضمن اینكه توان بسیار بالقوه‏ای برای هدفگیری BVR (دوربرد یا ماورای دید) هواپیماهای مهاجم داشت. اما پس از فروپاشی اتحاد شوروی، و نبود تهدیدی بالقوه برای ناوگان ایالات متحده، شاهد آن هستیم كه این شكاری – رهگیری بی‏همتا، به موزه‏های ایالات متحده منتقل می‏‎شود؛ زیرا دیگر خطری از نوع موشكهای كروز دوربرد و ضدكشتی، به هیچ وجه و در هیچ نقطه جهان، ناوگان ایالات متحده را تهدید نمی‏كند.



در طراحی جنگنده Su-۳۰MKI، جزئیاتی كه باعث توانمندی سوخوی۲۷ شده بود، لحاظ شده است و از این رو سوخوی۳۰ ویژه نیروی هوایی هند كه Su-۳۰MKI نامیده می‏شود، كاملن بر جنگنده برتری هوایی سوخوی۲۷ برتری دارد و دارای ویژگی‏ها و قابلیتهای بسیار پیشرفته‏ای نسبت به سوخوی۲۷ شده است.

البته باید به این نكته توجه كرد كه مقایسه Su-۳۰MKI كه هواپیمایی در كلاس جنگنده‏های سنگین قرار دارد و قیاس آن با هواپیماهایی نظیر F-۱۶C سری Block۵۰/۶۰ و F-۱۸E/F، صحیح نمی‏باشد؛ زیرا Su-۳۰MKI از نظر تئوری، در رده‏بندی متفاوتی از این جنگنده‏های آمریكایی قرار دارد؛ و این جنگنده‏ها، هركدام بر اساس نیاز بالقوه منطقه رزمی خود، طراحی و ساخته شده‏اند.

برای مثال، جنگنده F-۱۸E/F كه بر اساس طرح هواپیمای F/A-۱۸ ساخته شده است، دارای قابلیتهای ضربتی مشخصی می‏باشد كه از این لحاظ، به جنگنده روسی سوخوی۳۰، شباهت بیشتری پیدا می‏كند.



در طراحی جنگنده Su-۳۰MKI، تمام جزئیات Su-۳۷ و حتی بیشتر از آن، لحاظ شده است.

اصول اولیه تاكتیكها و شاخص‏های تكنیكی كه مشخص كننده قابلیتهای یك هواپیما هستند، شامل «قابلیتهای پروازی»، «سیستم‏های آویونیك» و «ویژگی‏های مهمات قابل حمل» می‏باشد. تحلیل‏گران هواپیماهای جنگنده، بر اساس این شاخص‏ها، اقدام به مقایسه هواپیماها و سطح تكنیكی‏شان می‏كنند.

مقایسه دو جنگجو

در طراحی ساختاری و نحوه پیكربندی آئرودینامیكی جنگنده Su-۳۰MKI، از آخرین دستآوردهای تحقیقاتی و تكنولوژیكی بدست آمده، استفاده شده است به طوری كه این هواپیما را در برخی موارد در كلاسی بالاتر از جنگنده‏های نسل چهارم قرار می‏دهد. این جنگنده در طبقه‏بندی هواپیماهای سه‏باله (triplane) قرار می‏گیرد، بدین معنی كه به جز بال معمول هواپیما، دو بالچه كوچك نیز در جلوی هواپیما تعبیه شده است. Su-۳۰MKI دارای بدنه‏ای كشیده‏تر بوده و اندازه ریشه بالهایش نیز افزایش پیدا كرده است. تاثیر متقابل بالچه‏های كوچك جلوی هواپیما و اندازه ریشه بال افزایش داده شده، باعث ایجاد جریان گردابی سازگار با بال هواپیما می‏شود و بدین طریق، پسای ایجاد شده، كاهش می‏یابد.



اف 18 سوپر هورنت ساخت امریکا
در طراحی ساختاری و نحوه پیكربندی آئرودینامیكی جنگنده Su-۳۰MKI، از آخرین دستآوردهای تحقیقاتی و تكنولوژیكی بدست آمده، استفاده شده است به طوری كه این هواپیما را در برخی موارد در كلاسی بالاتر از جنگنده‏های نسل چهارم قرار می‏دهد. این جنگنده در طبقه‏بندی هواپیماهای سه‏باله (triplane) قرار می‏گیرد، بدین معنی كه به جز بال معمول هواپیما، دو بالچه كوچك نیز در جلوی هواپیما تعبیه شده است. Su-۳۰MKI دارای بدنه‏ای كشیده‏تر بوده و اندازه ریشه بالهایش نیز افزایش پیدا كرده است. تاثیر متقابل بالچه‏های كوچك جلوی هواپیما و اندازه ریشه بال افزایش داده شده، باعث ایجاد جریان گردابی سازگار با بال هواپیما می‏شود و بدین طریق، پسای ایجاد شده، كاهش می‏یابد.

اف 16 آمریکایی در پایگاه هوایی امارات متحده عربی
طراحی هواپیماهای F-۱۶ و F-۱۸، به اوائل دهه ۱۹۷۰ باز می‏گردد؛ اما در مقام قیاس، راندمان آئرودینامیكی هواپیمای جنگنده Su-۳۰MKI، همانند تمامی هواپیماهای مشتق شده از خانواده سوخوی۲۷، در بین تمام هواپیماهای حال حاضر جهان، بی‏همتاست و دارای بازدهی بیشتری حداقل به میزان ۵۰ تا ۱۰۰ درصد نسبت به سایر جنگنده‏هاست.



راهی كه برای طراحی و ساخت جنگنده موفق Su-۳۰MKI پیموده شد، آخرین روش و برنامه مدرن سازی هواپیماهای جنگنده قدیمی به شمار می‏رود كه اجرای چنین روشی، باعث تولد جنگنده‏های بسیار موفقی نظیر F-۱۶C/D Block ۶۰ و F/A-۱۸E/F Super Hornet نیز شده است. در اغلب این جنگنده‏های بهینه شده، مساحت بال و طول بدنه افزایش یافته و تغییرات عمده ساختاری نسبت به طرح اولیه‏شان به وقوع پیوسته است.

مانور پذیری

موتورهایی با قابلیت تغییر بردار رانش (یعنی با خروجی اگزوز متحرك) بر روی Su-۳۰MKI تعبیه شده است كه این جنگنده را قادر می‏سازد مانور سنگین موسوم به «كبرا» را انجام دهد. در انجام این مانورهای سنگین، زاویه حمله به رقم ۱۸۰ درجه نیز می‏رسد. انجام این گونه حركات پروازی، تنها یك مانور آكروباتیك به شمار نمی‏روند بلكه در رده «ابر مانور» قرار می‏گیرند كه در هنگام نبرد نزدیك هوایی، بسیار كارآمد هستند. این در حالی است كه حداكثر زاویه حمله در F-۱۶ به ۳۰ درجه و در F-۱۸ به ۴۰ درجه محدود می‏شود و این هواپیماها نمی‏توانند با حداكثر مهمات بارگذاری شده، به حداكثر زاویه حمله خود، دست پیدا كنند.

به گزارش خبرنگار الف، مطابق ویژگی‏های معمول در امر مانورپذیری هواپیماهای جنگنده، تمامی این جنگنده‏ها (F-۱۶ و F-۱۸ ) به یكدیگر شباهت دارند؛ در حالی كه مطابق با ارزیابی‏های اولیه، ابرمانورپذیری جنگنده Su-۳۰MKI، باعث احتمال ۳۰ درصد برتری در نبردهای نزدیك هوایی می‏شود.

تمامی هواپیماهای جنگی، قابلیتهای گوناگونی برای پشت سر گذاشتن مشکلات ناشی از عدم دقت در استفاده از تسلیحات دارند. برای حل این مشکل، در جنگنده Su-۳۰MKI جهت افزایش کارایی رزمی خدمه، از وجود یک کمک خلبان (اپراتور) استفاده شده است که افزایش دقت در هدفگیری تسلیحات و یا انجام پذیر شدن ماموریتهای گروهی را فراهم می آورد.

این هواپیما در حقیقت نمونه ارتقا یافته جنگنده سوخو-۲۷ که مدل‌های مختلفی دارد, مدل های Su-۳۰MK و Su-۳۰K به رکورد فروش خوبی دست یافته‌آند.  در ادامه تصاویری از این جنگنده را مشاهده می کنیم.













اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار