منابع بانکی استان برای حمایت از تولید 2 برابر می شود

استاندار یزد گفت: با دستور رئیس بانک مرکزی و به منظور رفع کمبود بودجه، منابع بانک های استان برای رونق تولید و پرداخت تسهیلات 2 برابر خواهد شد.
کد خبر: ۳۲۸۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹ 13 November 2016
سیدمحمد میرمحمدی  در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان یزد گفت: در استان یزد 2 هزار و 108 واحد در سامانه بهین یاب نام نویسی کردند که پس از بررسی های انجام شده یک هزار و 196 واحد برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی شدند.
وی ادامه داد: تا هفته قبل 563 واحد در مجموع 4 هزار و 830 میلیارد ریال تسهیلات از بانک ها دریافت کردند و کسب رتبه چهارم کشور در اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی نشانگر توجه همه بخش ها در استان به فراهم آوردن شرایط مناسب برای رونق اقتصادی است.
نماینده عالی دولت در استان یزد تصریح کرد: در مجموع رونق فعالیت های اقتصادی استان سبب شده صادرات استان از نظر وزنی 9 درصد افزایش یابد و در بخش واردات کاهش را شاهد بوده ایم.
رییس کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان یادآور شد: در مجموع فعالیت های اقتصادی استان روندی مثبت را طی می کند که یکی از نمودهای آن افزایش 8 درصدی حمل و نقل کاشی از استان در چهارماهه نخست امسال بوده که بیانگر رشد و رونق بازار در حوزه مصرف داخلی و خارجی است.
** بانک ها در زمینه رونق تولید عملکرد چشمگیری ندارند
معاون امور عمرانی استانداری یزد نیز در این جلسه روند پرداخت تسهیلات رونق تولید از سوی بانک ها را کند اعلام کرد و گفت: بانک ها در اعطای تسهیلات برای رونق تولید عملکرد چشمگیری نداشته و تخلفات متعددی نیز دارند که سپرده کردن بخش از تسهیلات یکی از این گونه تخلفات است.
سیدمحمدرضا سیدحسینی افزود: بخش عمده این تسهیلات در استان یزد برای بدهی‌های معوق و تسویه آن برداشته می شود و موقع پرداخت تسهیلات بانک‌ها، وام گیرنده را در شرایطی قرار می دهند که متقاضی مجبور شود بخشی از تسهیلات را نزد بانک سپرده‌ گذاری کند که در واقع این بخش از تسهیلات مسدود می شود.
وی افزود: پرداخت تسهیلات طرح رونق تولید از اهداف مورد نظر دولت دور شده در حالی که دولت باید شرایط مناسب تر و با مشکلات کمتر را برای تولید محصولات با کیفیت مطلوب و ورود به بازار فراهم کند.
معاون استاندار یزد تصریح کرد: بانک ها در این خصوص همواره با توجه به لزوم کسب سود بیشتر، زمان بازپرداخت تسهیلات را طوری تنظیم می‌کنند که وام گیرندگان همواره بدهکار باشند و سود و دیرکرد بدهند که باید فکری برای این مسئله در حوزه تسهیلات تولید صورت گیرد.
** کاهش پرداخت تسهیلات رونق تولید در بانک های استان
معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد نیز در این جلسه گفت: روند پرداخت تسهیلات به واحدها در این استان از آبان ماه کند شده و از 73 مورد مهرماه به 57 مورد کاهش یافته است.
جلیل فلاح تفتی فلاح با بیان اینکه در 17 ماه گذشته 31 جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و 497 جلسه کمیته های تخصصی و کارشناسی برگزار شده، افزود: در جلسات برگزار شده، یک هزار و 711 پرونده مطرح و بررسی شده که از میان آنها یک هزار و 855 مورد مصوبه صادر شده است.
وی ادامه داد: از میان مصوبات این کارگروه یک هزار و 454 مورد مربوط به بانک ها، 193 مورد مربوط به تامین اجتماعی، 77 مورد مربوط به امور مالیاتی، 17 مورد گاز و 92 مورد هم به سایر موارد مرتبط بوده که صنایع نساجی با 19 درصد و صنایع شیمیایی و سلولوزی با 18 درصد بالاترین میزان مصوبات را داشته اند.
معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد در ارتباط با فرآیند تامین مالی بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط و طرح های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد گفت: از استان یزد دو هزار و 108 واحد تا 31 شهریور در سامانه بهین‌یاب ثبت نام کردند که پرداخت تسهیلات به یک هزار و 196 واحد در حوزه صنعت و کشاورزی تصویب شد.
فلاح تفتی یادآور شد: در مجموع 60 درصد تسهیلات شامل 595 مورد مصوب شده در حوزه سرمایه در گردش 40 درصد شامل 283 مورد مربوط به سرمایه ثابت بوده که بانک های رفاه کارگران و صنعت و معدن بالاترین میزان مبلغ مصوب را پرداخته اند.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار