«سید مجتبی حسینی پور» در اولین جلسه کارگروه آمایش سرزمین، آمار، محیط زیست و توسعه پایدار در سال جاری گفت: این که میخواهیم در افقهای بالاتر به کجا برسیم و سهم و نقش استان در بخش ریلی کشور کجاست هنوز مورد توجه قرار نگرفته است.
وی گفت: در حال حاضر ارتباط منسجم و تعریف شده بین حمل و نقل ریلی و سایر بخشهای اقتصادی استان وجود ندارد و این نقیصه جدی میتواند در آینده نیز حادتر شود.
وی اظهار كرد: دستور کار اولین جلسه کارگروه آمایش را بحث زیر بنایی و سرمایهگذاری در زمینه حمل و نقل و به ویژه حمل و نقل ریلی قرار دادهایم تا ضمن تغییر نگاه به این موضوع و در نظر گرفتن توسعه پایدار به نتایج قابل قبولی در این زمینه برسیم.
حسینیپور افزود: مبحث راه و حمل و نقل ریلی یکی از پیشرانهای مهم در توسعه به ویژه توسعه اقتصادی و حتی توسعه اجتماعی است که وظیفه همه اعضا و بخصوص مجموعه کارشناسی دستگاههای اجرایی است که در این موضوع منفعل نباشند و پیگیری لازم را بعمل آورند.
وی خاطرنشان كرد: نگاه راه آهن به حمل و نقل ریلی در استان به دلایل اقتصادی عموماً به سمت معدن است و موضوعات مسافرتی و تجاری کمتر مورد توجه قرار گرفته که باید این نگاه را تغییر داد.
ريیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان با بیان این که چشم اندازهای حمل و نقل ریلی ایران در حال تغییر است، افزود: کشورهای آسیای مرکزی میخواهند به آبهای آزاد دسترسی پیدا کنند که این از جهت راه آهن شمال –جنوب اهمیت بیشتری خواهد یافت.
وی در ادامه گفت: مسیر راه آهن یزد-شاهرود در توسعه این هدف است که با هماهنگی و درخواست چهار استان دیگر جلسات مشترکی برای وصل شدن این مسیر به راه آهن یزد- بافق در حال پیگیری است.
حسینیپور گفت: در موضوع سرمایه گذاری تا وقتی راه آهن و راه مناسب و درستی نباشد، توسعهی پایدار تحقق پیدا نمیکند.
وی گفت: موضوع مهم دیگر عدم حضور شرکت حمل و نقل ریلی در استان است و با این که برای سرمایهگذاری در این راستا تشویقهای خوبی صورت گرفته اما هنوز استقبال شایسته ای از این موضوع به عمل نیامده است.
حسینیپور اظهار كرد: تکمیل و به بهره برداری رسیدن راه آهن یزد- اقلید به جهت تاثیرات گسترده اقتصادی و اجتماعی و نقش پر رنگ آن در رفع عدم تعادلها و توسعه پایدار استان مورد پیگیری جدی و ویژه استان است.
کاهش سهم راه آهن يزد از ارزش افزوده اقتصادی
«محمد حمید فخرالدین» معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد نیز در این جلسه یکی از ویژگی های تاریخی استان یزد را مرکزیت این استان ذکر است.
وي گفت: یزد از سالهای گذشته روی راه ادویه قرار داشته است و یکی از رازهای دوام و ماندگاری یزد ارتباطات و ایجاد مرکزیتهای حمل و نقلی بوده است.
فخرالدين در اين باره تصريح كرد: یزد در حال حاضر دارای یک مرکزیت جغرافیایی است و به لحاظ شبکه ریلی نیز دارای مرکزیت مناسب در کشور است و وجود پنج راه ریلی در شهرستان بافق یک مرکزیت دسترسی را برای استان و کشور ایجاد كرده است.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامهریزی استان افزود: استان یزد همچنین دارای یک مرکزیت عملکردی است که این موضوع را میتوان از روی دادههای حسابهای ملی و منطقهای و جداول ارزش افزوده اقتصادی مشاهده كرد.
فخرالدین گفت: از سال 1390 تا 1394 و بر اساس آخرین اطلاعات موجود استخراج شده از حسابهای منطقهای کشورسهم ارزش افزوده ریلی استان یزد از 16 درصد در سال 1390 به 10.1 درصد در سال 1394 کاهش یافته است.
وی عنوان كرد: این امر روند نزولی سهم راهآهن استان یزد در توسعه استان را نشان میدهد، این در حالی است که سهم حمل و نقل جادهای استان در این مدت تقریباً دو برابر شده است.
اين مسئول گفت: اگر استان یزد میخواهد روند توسعه خودش را داشته باشد، لاجرم بایستی مرکزیتهای خودش را حفظ كند و از ظرفیتهای طبیعی و انسانی و فرصتهای توسعهای استفاده كند.
سهم 8 درصدی راه آهن یزد از خطوط ریلی کشور
«علیرضا سامعی» معاون فنی و زیربنایی اداره کل راه آهن یزد نیز گزارشی از وضعيت ايجاد خطوط ريلي كشور و سهم استان يزد از آن ارائه کرد .
وي گفت: سهم اداره كل راه آهن يزد از خطوط ريلي كشور حدود هشت درصد بوده كه اين مقادير شامل 875 كيلومتر خط اصلي، 142 كيلومتر خط فرعي – مانوري و 65 كيلومتر خط صنعتي تجاري است.
سامعي با اشاره به وضعیت طرحهاي ريلي مرتبط با استان يزد گفت: طرح دو خطه بافق - زرين شهر به طول 497 کیلومتر حدود 75 درصد پیشرفت داشته است.
به گفته وي، طرح احداث راه آهن رخش(مهريز) - اقليد به طول 274 کیلومتر از سال 1391 شروع و طبق برنامه ميبايست در سال 1394به بهره برداري كامل ميرسيد كه بنا به دلايلي در حال حاضر 55 درصد از طرح اجرا شده است.
اين مسئول در پايان نيز اضافه كرد: در حال حاضر تعداد هشت طرح خطوط ريلي مرتبط با استان یزد نیز در دست مطالعه است.