آخرین گزارش بانک مرکزی ایران از تحولات بازار مسکن شهر تهران در آبان ماه سال ١٣٩٦ حاکی از آن است که در این مدت تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ١٤ هزار و ٨٠٠ واحد مسکونی رسیده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از افزایش ٥/١٨ درصد خرید و فروش خبر می‌دهد.
کد خبر: ۵۳۱۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۱ 29 November 2017
به گزارش تابناک : در آبان‌ماه متوسط قیمت خرید یک متر مربع زیر بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملی تهران چهار میلیون و ٨٩٠ هزار تومان بوده که این شاخص نیز نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از تورم ٩/١٠ درصدی این بخش خبر می‌دهد.
خانه‌های قدیمی پرطرفدار شدند
بررسی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر ساختمان در ماه دوم پاییز، حاکی از آن است که از مجموعه ١٤ هزار و ٧٦٤ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا ٥ سال ساخت با سهم ٢/٤٧ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. این سهم در قیاس با آبان ماه سال گذشته پنج واحد درصد کاهش یافته و در مقابل واحدهای با قدمت ٦ تا ١٠ و بیش از ١٥ سال افزوده شده است. این مهم نشان می‌دهد خریداران آپارتمان در تهران هر چند در مقایسه با سال ١٣٩٥ خرید و فروش بیشتری انجام دادند اما این معاملات به سمت واحدهای قدیمی متمایل شده که خود نشانگر کاهش توان خرید مسکن در پایتخت است. از سوی دیگر توزیع تعداد معاملات انجام شده برحسب مناطق مختلف تهران در آبان ماه بیانگر آن است که از میان مناطق ٢٢ گانه شهر تهران منطقه با سهم ٥/١٦ درصدی از کل معاملات بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ٤ و ٢ به ترتیب با سهم‌های ٦/١١ درصد و ١/١٠ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در مجموع ٨/٧٤ درصد از کل معاملات انجام شده در تهران مربوط به ١٠ منطقه پر معامله شهر (مناطق ٥، ٤، ٢، ٨، ١٠، ١٤، ٧، ١، ٣ و ١٥) بوده و ٢ منطقه دیگر تنها ٢/٢٥ د رصد از کل معاملات را به خود اختصاص دادند.
آپارتمان متری چهارمیلیون و ٨٩٠ هزار تومان
ماه گذشته متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده چهار میلیون و ٨٩٠ هزار تومان بود که نسبت به ماه پیش و ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ١/٢ و ٩/١٠ درصد افزایش نشان داده است. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه ٥ باز می‌گردد؛ در این منطقه قیمت واحدهای مسکونی ١/١٧ درصد افزایش داشته و کمترین افزایش قیمتی به منطقه سه باز می‌گردد که تورم چهار درصدی را تجربه کرد.
از میان مناطق ٢٢گانه شهرداری تهران بیشترین قیمت یک متر مربع زیر بنای مسکونی معادل ١٠ میلیون و ٢٧٠ هزار تومان به منطقه یک شهر تهران تعلق دارد. ارزان‌ترین قیمت واحدهای مسکونی نیز به ارزش دو میلیون و ٣٧٠ هزار تومان به منطقه ١٨ تعلق داشته است. ارقام فوق نسبت به ماه مشابه سال پیش به ترتیب ٥/٥ و ٨/١٠ درصد افزایش نشان داده‌اند.
رشد ٧/٧ درصدی معاملات مسکن در سال جاری
در هشت ماه نخست امسال، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ١١٣ هزار و ٨٠٠ واحد مسکونی بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ٧/٧ درصد را نشان می‌دهد. در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران چهار میلیون و ٦٥٠ هزار تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز ١/٧ درصد افزایش داشته است.
رشد حدود هشت درصدی معاملات مسکن در سال جاری می‌تواند امیدواری‌ها را برای خروج بخش مسکن از رکود افزایش دهد. سال گذشته هرچند رشد اقتصادی چشمگیر ١٢ درصدی سبب شد تا رکود بخش صنعت و مسکن پنهان بماند، اما امسال این فرصت دیگر وجود ندارد چرا که با عدم رشد بخش نفت مانند سال گذشته، اکنون بخش‌های مولد اقتصاد از اهمیت دو چندان برخوردار هستند. به ویژه بخش مسکن به دلیل روابط پسینی و پیشینی که با بخش‌های دیگر تولید در ایران و همچنین توانایی بالقوه این بخش برای اشتغالزایی می‌تواند با رشد خود به وضعیت اقتصاد کشور سر و سامان دهد.






منبع : اعتماد 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار