پایان تعمیر اولین تانکر نفت کش خارجی در بندرعباس

مدیرعامل شرکت صنایع کشتی سازی عظیم گسترش هرمز گفت: کار تعمیر اولین تانکر نفت کش متعلق به یک شرکت چینی چهار روز زودتر از موعد مقرر در یارد تعمیراتی این شرکت در غرب شهر بندرعباس پایان یافت.
کد خبر: ۴۲۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۹ 02 June 2015

به گزارش تابناک - جزیره ، مهدی سیف سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کشتی 160متری 'چائو شنگ' chao sheng به شرکت کشتیرانی'یانگ چائو شنگ' تعلق دارد که با سه میلیون تن ظرفیت جابجایی، بعنوان یکی از مهم ترین شرکتهای کشتیرانی(نفتی) کشور چین محسوب می شود.
 
وی اضافه کرد: دقت در تعمیر (شافت و غلاف، پروانه و سکان) و همچنین سرعت در کار منطبق با استانداردهای روز جهانی موجب ارسال تقدیرنامه از سوی شرکت چینی شد طوری که قرار شد به مرور سه فروند کشتی دیگر با همین ظرفیت را برای تعمیر تحویل این شرکت کند.
 
وی یادآورشد: این کار از آن جهت اهمیت دارد که با گذشت پنج ماه از بهره برداری آزمایشی حوضچه تعمیراتی شرکت کشتی سازی عظیم گسترش هرمز و تعمیر12 فروند شناور با ظرفیت های مختلف این اولین کشتی (تانکر نفت کش) خارجی است که توسط متخصصان ایرانی تعمیر شده است.
 
مدیرعامل صنایع کشتی سازی عظیم گسترش هرمز اضافه کرد: تانکر30 هزار تنی 'چائو شنگ' به طول 160 متر و عرض 25 متر اولین کشتی خارجی است که در زمان تحریم های ظالمانه علیه کشورمان، شرکت عظیم گسترش را برای تعمیر انتخاب کرده است.
 
سیف، زمان در نظر گرفته شده برای تعمیرات این تانکر مخصوص حمل فرآورده های نفتی و مواد شیمیایی را 20 روز اعلام و بیان داشت: با تلاش متخصصان تعمیر این شناور چهار روز زودتر از آنچه در قرارداد آمده به پایان رسید که مورد تشویق شرکت مالک کشتی قرار گرفته است.
 
وی ابراز امیدواری کرد که این مقدمه ای برای سفارش های جدیدتر از سوی شرکت های داخلی و خارجی از جمله شرکت ملی نفت کش باشد زیرا تیم مدیریتی و نیروهای متخصص شاغل در شرکت عظیم گسترش هرمز ثابت کرده که توانایی کارهایی بزرگ تر از این را نیز دارند.
 
مدیرعامل شرکت کشتی سازی عظیم گسترش (زیر مجموعه ایدرو) گفت: در این زمینه مذاکراتی با شرکتهای داخلی به ویژه شرکت ملی نفت کش و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی بعمل آمده که در انتظار استقبال آنها هستیم زیرا در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب بعنوان همدلی و هم زبانی دولت و ملت نام گرفته بایستی شاهد همکاری و همیاری بیشتر همه بخشها باشیم.
 
مدیران شرکتهای بزرگ دارای شناور قبل از هر اقدامی تیم فنی خود را برای بررسی های فنی و ایمنی لازم به محلی که حوضچه تعمیراتی در آن واقع شده اعزام می کنند که در صورت مناسب بودن و رعایت استانداردهای بین المللی اقدام به بستن قرارداد و اعزام کشتی می کنند که خوشبختانه این شرکت از این آزمایش نیز سربلند بیرون آمده است.
 
سیف ادامه داد: امیدواریم با توجه به بزرگ ترین سرمایه گذاری صورت گرفته از سوی سازمان گسترش( ایدرو) بشود به نحو مناسبی امکانات و تجهیزات بکار گرفته شده در این شرکت را بهره برداری کرد و شرکتهای کشتیرانی بزرگ و کوچک نیز شناورهای قاره پیمای خود را برای تعمیر به این شرکت بسپارند.
 
وی با بیان اینکه هم اکنون 200 نیروی متخصص در قالب تعدادی شرکت پیمانکار و همچنین 120 نفر نیز در بخش های اجرایی و طراحی این شرکت فعالیت دارند ابراز داشت: با استناد به مطالعات صورت گرفته از سوی شرکت مشاور، با بهره برداری از حوض خشک دوم، لایروبی حوضچه آرامش و پذیرش شناورهای نفت کش 300 هزار تنی، این تعداد به بیش از 10 برابر یعنی سه هزار نفر قابل افزایش است.
 
مدیرعامل شرکت صنایع کشتی سازی عظیم گسترش هرمز با بیان اینکه نیروهای فنی این شرکت طی پنج ماه فعالیت، توانایی های خود را ثابت کرده اند تصریح کرد: ارائه سفارش از سوی شرکت ملی نفت کش و همچنین کشتیرانی جمهوری اسلامی برای تعمیر شناورهای بزرگ موجب معرفی بیش از پیش این شرکت در سطح جهانی خواهد شد.
 
وی گفت: تا این مرحله هفت هزار میلیارد ریال برای راه اندازی این شرکت سرمایه گذاری شده که در صورت اعتماد شرکتهای بزرگی مثل ملی نفت کش، و کشتیرانی جمهوری اسلامی می شود گامهای بزرگ و موثرتری در زمینه ایجاد اشتغال، صرفه جویی ارزی، عمران سواحل خلیج فارس و در مجموع 'اقتصاد دریا محور' که از شعارهای اصلی دولت تدبیر و امید است، در این استان برداشت.
 
وی تصریح کرد: برای جلب اعتماد بیشتر مشتریان به خصوص شرکت ملی نفت کش و کشتیرانی جمهوری اسلامی با تعدادی از شرکت های صاحب نام بین المللی مورد تایید آنها برای انجام تعمیر شناورهای 300 هزار تنی وارد مذاکره شده ایم که دستاوردهای خوبی به همراه داشته است.
 
هر فروند شناور نفت کش پس از دو سال و نیم تردد در دریا نیاز به تعمیر پیدا می کند که تعمیر هر یک از آنها یک میلیون و 500 هزار دلار هزینه در بردارد.
 
تعمیر24 فروند از شناورهای شرکت ملی نفت کش در شرکت کشتی سازی عظیم گسترش هرمز می تواند علاوه بر ایجاد چند هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم، سالانه از خروج 36میلیون دلار ارز نیز جلوگیری کند این درحالی است که شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی نیز بعنوان یکی از بزرگ ترین شرکتهای بین المللی می تواند از امکانات تعمیراتی شرکت عظیم گسترس استفاده کند.
 
وجود شرکت کشتی سازی عظیم گسترش هرمز با دارا بودن حوضچه های خشک ساخت و تعمیر می تواند بیشترین ارزآوری را برای استان هرمزگان داشته باشد زیرا ایران بعنوان کشور چهار فصل می تواند بهترین محل و انتخاب برای شرکتهای کشتیرانی خارجی باشد.
 
از دو حوض تعمیرات و حوض نوسازی بعنوان بزرگترین حوضچه های خشک تعمیر و نوسازی انواع شناور تا حداکثر 300 هزارتن نام برده شده که مجهز به پیشرفته ترین و قوی ترین پمپ های تخلیه و آبگیری آب (با سه پمپ 16هزار کیلوولت و2 پمپ فرعی 250KW ) و دیگر تجهیزات ضروری است.
 
در اطلاعات منتشره از شرکت کشتی سازی عظیم گسترش هرمز بعنوان یکی از شرکتهای تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) آمده است: حوض تعمیرات آن با 375 متر طول و 80 متر عرض و همچنین حوض نوسازی نیز با 475 متر طول، 80 متر عرض و 14 متر ارتفاع ساخته شده اند.
 
شرکت صنایع کشتی سازی عظیم گسترش هرمز بعنوان یکی از شرکتهای فعال در منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس در 37 کیلومتری غرب شهر بندرعباس قرار دارد.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار